8
anonymous geeft "Hannibal - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 april 2013.
0
0

Hannibal - Eerste aflevering

Hannibal is de nieuwste serie van NBC en is gebaseerd op het boek Red Dragon van Thomas Harris. Dat boek is ook verfilmd en iedereen kent de opvolger van de film Manhunter, genaamd Silence of the Lambs. Een film die legendarisch werd door het acteerwerk van Anthony Hopkins en Jodie Foster. De vertolking van Hannibal Lecter is een van de meest iconische vertolkingen in de filmgeschiedenis en meerdere quotes van Hannibal Lecter uit die film schieten je tegenwoordig nog steeds om de oren. Het kwakkelende NBC kan wel weer een succesje gebruiken en lijkt daarmee in te zetten met Hannibal. De promotie en marketing voor de serie liep op volle toeren en in verschillende steden in Amerika hingen billboards er vol mee. Na het aanschouwen van de pilot kan nu al gezegd worden dat Hannibal een van de betere nieuwe series is van het seizoen en de promotie voor de serie verdiend is. Wel moet erbij gezegd worden dat Hannibal niet voor iedereen is.

Hannibal draait om special agent Will Graham (Hugh Dancy, The Big C), een profiler voor de FBI. Graham bezit een gave die in de serie 'pure empathy' wordt genoemd. Door zijn gave kan Graham tot in detail de moorden reconstrueren en hij kan zich als geen ander verplaatsen in de psyche van moordenaars en wat hen beweegt wanneer zij het delict plegen. Een gave die hem zelf ook niet in de koude kleren is gaan zitten en waar hij zelf ook onder door lijkt te gaan. In meerdere scènes krijgt het publiek te zien dat hij het zelf ook moeilijk heeft met zijn gave en de delicten ook niet altijd los kan laten. Graham is getormenteerd, instabiel, niet bijster sociaal en schuwt het liefst contact met andere mensen. Hij heeft liever ook niet teveel oogcontact en lijkt altijd op zijn hoede. In de pilot maken de schrijvers dus duidelijk dat Graham moeite heeft met zijn professie en zelf ook psychische problemen heeft die in de rest van het seizoen nog kunnen gaan opspelen.

Waar Hannibal zich onderscheidt van andere recente series, zoals Bates Motel en vooral The Following, is dat de schrijvers echt de tijd lijken te nemen om een narratief neer te zetten en volop in lijken te zetten op karakterontwikkeling. De gruwelijkheden en het geweld moeten in dienst staan van het verhaal en niet het verhaal zelf zijn. The Following is een serie die eigenlijk wekelijks de absurdste elementen toevoegt alleen om het verhaal maar verder uit te rollen en lijkt logica en de benodigde karakterontwikkeling te negeren. In Hannibal proberen de makers duidelijk te maken wat deze moorden of misdaden voor impact hebben op de psyche van Will Graham en wat voor effect die moorden hebben op de naaste omgeving en de mensen die professioneel te maken krijgen met deze delicten. De serie wil dus duidelijk maken wat de antagonist beweegt, maar ook wat de protagonist beweegt en hoe zij omgaan met al het leed wat zij voor hun ogen krijgen.

Wat natuurlijk ook helpt is dat Hannibal een voortreffelijke cast heeft. Hugh Dancy laat in de pilot een emotionele en instabiele man zien, die duidelijk begaan is met het lot van de slachtoffers en getekend is door zijn werk. Ook de bijrolspelers hebben in andere series bewezen dat zij rollen kunnen dragen en het niveau van de serie door hun aanwezigheid kunnen opkrikken. Onder andere Laurence Fishburne, Caroline Dhavernas, Aaron Abrahams en Scott Thompson hebben een rol in Hannibal. En van promo's voor het aankomende seizoen zien wij ook Gina Torres en Gillian Anderson langs komen. De serie lijkt dus in capabele (acteer)handen te zijn. En natuurlijk kunnen wij Mads Mikkelsen die Hannibal vertolkt niet vergeten. Deze Deense grootmeester is al jaren een van de beste acteurs van Europa en behoeft (voor de liefhebber) natuurlijk geen introductie. Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer gerenommeerde acteurs (onder andere Dustin Hoffman, Jessica Lange, William H. Macy, Don Cheadle, Kevin Bacon en Laura Dern gingen hem voor) hun kunsten ook op het kleine scherm etaleren. Televisie is bij uitstek een medium waar er meer tijd is om een narratief neer te zetten en er meer ruimte is karakters te ontwikkelen. In de serie lijkt Hannibal een assisterende rol te hebben en het wordt boeiend om te zien wanneer Hannibal op de radar komt van Will. De pilot leek al te hinten naar de eerste vermoedens.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat de kijker in dit eerste seizoen waarschijnlijk soms de plausibiliteit op de koop toe moet nemen. In de pilot waren er een aantal discutabele momenten (de situatie rond een lijk in een ouderlijk huis en een van de laatste scènes waar Graham en Hannibal de confrontatie aangaan) waar bepaalde kijkers zeker over kunnen gaan vallen. De serie heeft een capabel team achter zich en er valt niet te verwachten dat dit soort momenten de overhand gaan nemen, maar dit kan er wel voor zorgen dat niet iedereen de serie zal waarderen. Ook hanteert de serie een tempo dat voor sommigen te traag kan zijn. Hannibal zet meer in op karakterontwikkeling en dialogen en dat haalt natuurlijk de vaart eruit. Wie daar dus geen geduld voor heeft of een achtbaan van een serie als The Following verwacht, is dan ook aan het verkeerde adres. Voor nu doet de pilot in ieder geval wat een pilot moet doen: Hannibal maakt nieuwsgierig naar meer en zet ontwikkelingen uit die kijkers willen ontrafelen en waar kijkers wekelijks klaar voor willen gaan zitten. In die opzet is Hannibal dan ook geslaagd en het is daarom een absolute aanrader.
Volg Hannibal
The Wrath of the Lamb
The Wrath of the Lamb