6
Matthijs Lardé geeft "Hanna - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Matthijs Lardé op 4 februari 2019.
1
0

Hanna - Eerste aflevering

Amazon heeft besloten om de eerste aflevering van Hanna tijdelijk online te zetten vanwege de reclame die ze tijdens de Super Bowl zullen uitzenden. Het is een best aparte keuze, omdat het hele seizoen pas in maart uit zal komen. Het zal een tactische zet zijn om mensen alvast een proefje te geven nu dat de serie in het spotlicht staat, maar het blijft toch een gewaagde keuze. De eerste aflevering krijgt een hele last op zijn schouders om mensen te overtuigen van een bepaalde kwaliteit, nadat de trailer mogelijk een grote indruk bij hen heeft gemaakt. Ik denk alleen niet dat de eerste aflevering gedenkwaardig genoeg is om voor een hoge retentie te zorgen.

Ik denk alleen niet dat de eerste aflevering gedenkwaardig genoeg is om voor een hoge retentie te zorgen.

Hanna gaat over een 16-jarig meisje dat al sinds ze een baby was in de bossen heeft geleefd. Zij was op jonge leeftijd bevrijd uit een Roemeens instituut door haar ouders, waarna zij in een achtervolging het bos in zijn gevlucht. Zij werden achtervolgd door een CIA-agent met haar team, en zullen niet snel van haar afkomen. Nu is het aan Hanna om de waarheid over haarzelf uit te vinden, en om te leren hoe ze moet omgaan met een wereld die totaal anders is dan zij gewend is.

Hanna is gebaseerd op een film uit 2011, waarin Saoirse Ronan, Eric Bana en Cate Blanchett de hoofdrollen speelden. Helaas heeft de serie niet dat niveau aan 'starpower' kunnen behouden, maar The Killing fans zullen blij zijn om Mireille Enos en Joel Kinnaman weer terug te zien. Wel keerde de originele schrijver (David Farr) van de film Hanna terug om nogmaals het hele verhaal te schrijven. Ik was zelf geïnteresseerd door zijn betrokkenheid, aangezien hij ook de schrijver achter Impossible Planet van Philip K. Dick’s Electric Dreams en The Night Manager is.

De acteurs doen allemaal acceptabel werk, maar geen van allen is tot dusver werkelijk voortreffelijk. Esme Creed-Miles doet het wel degelijk goed in de titelrol, maar heeft nog niet veel interessants gekregen om mee te kunnen werken. Er worden wel accenten gevraagd van de acteurs, en die zijn niet bepaald overtuigend. Aleksandr Gorchilin is de enige met een grote rol in de eerste aflevering die daadwerkelijk uit die regio komt, en het verschil is zeker te merken

[image-116182]

De eerste aflevering dient alleen maar als setup voor de rest van het seizoen, waardoor het tempogewijs nogal aan de slome kant is. Dat is op zich niet erg in de context waar de aflevering daarna snel zou kunnen volgen, alleen is nu pas exclusief de eerste aflevering te kijken. Hierdoor maakt de aflevering nog niet een erg grote indruk, en zouden mensen die na de Super Bowl snel de serie een kans geven zeker teleurgesteld kunnen worden.

Het bos waar het meeste tijd wordt besteed ziet er echt prachtig uit.

Wel wordt er goed gebruik gemaakt van de actiescènes om de aflevering een beetje afwisseling te geven, en worden de karakters goed geïntroduceerd. Hiernaast is de aflevering wel voorspelbaar, en zal er waarschijnlijk niet veel toegevoegde waarde zijn voor al bestaande fans van deze franchise. Ook voor non-fans zal deze aflevering waarschijnlijk niet veel nieuws bieden, aangezien we veel van de plotpunten al eerder zullen hebben gezien. Er is nog niets opwindends geprobeerd in de eerste 48 minuten, al eindigt het wel met een goede cliffhanger.

Verreweg het meest indrukwekkende onderdeel van Hanna in deze eerste aflevering zijn de locaties waar is gefilmd. Het bos waar het meeste tijd wordt besteed ziet er echt prachtig uit, en er wordt zeker goed gebruik van gemaakt door de cinematografie. Er zijn veel luchtopnames van het bos door de aflevering heen gestrooid, en het blijft iedere keer merkwaardig. De montage maakt wel soms teveel gebruik van cuts, vooral in actiescènes, en ik hoop dat dat wordt verminderd in de volgende afleveringen.

Hanna heeft zeker de potentie om zich te ontwikkelen tot iets spannends, maar het mist toch nu nog wat elementen. De basis is gelegd, en ik hoop dat we in de volgende afleveringen door kunnen gaan met wat meer intrigerende verhaallijnen. Het zal niet genoeg zijn om in de gedachten te blijven van vroege kijkers, wat het mogelijk beter maakt om te wachten tot het hele seizoen beschikbaar is. Ik blijf optimistisch over de toekomst van deze serie, maar ik kan nog geen garanties geven over hoe het zal uitpakken.
Volg Hanna
Do Not Sleep
Do Not Sleep