5.5
anonymous geeft "Hand of God - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 27 september 2014.
0
0

Hand of God - Eerste aflevering

Hand of God is nog een pilot van het derde pilotseizoen van Amazon. Op het moment van schrijven hebben bijna drie duizend mensen Hand of God beoordeeld. De serie staat nu op 4.5 (van de vijf) sterren op Amazon. Dat zou dus indiceren dat Amazon alle reden heeft om deze pilot daadwerkelijk in productie te nemen. Met sterren als Ron Perlman (Sons of Anarchy), Garret Dillahunt (Deadwood), Andre Royo (The Wire) en Dana Delany (China Beach), heeft Hand of God een dijk van een cast. Maar gelukkig blijkt (vaak) dat zélfs een uitstekende cast goed materiaal nodig heeft. Bij deze serie is dat heel evident.

Pernell Harris (Ron Perlman, Sons of Anarchy) is een rechter wiens leven ineen gestort is. Zijn schoondochter is verkracht. Daardoor heeft zijn zoon zichzelf van het leven proberen te beroven. Zijn zoon ligt nu in een kunstmatige coma. Pernell doet er alles aan om zijn zoon in leven te houden. Pernell is door een aanvaring met een kerkelijke gemeenschap, genaamd Hand of God, een veranderd man. Zijn naasten herkennen Pernell niet meer terug. Dat begint gevolgen te krijgen voor zijn carrière. Zijn zakelijke ondernemingen lijden er eveneens onder. Na deze aanvaring begint Pernell het idee te krijgen dat God hem toespreekt via zijn zoon. De boodschappen die hij ontvangt werpen een nieuw licht op de verkrachting van zijn schoondochter. Maar kloppen deze boodschappen? Is Pernell niet zijn verstand aan het verliezen. Pernell heeft in ieder geval een nieuwe roeping. Maar is deze roeping de juiste...

Hand of God is wederom een serie die goed heeft gekeken naar het antiheld genre en de antihelden van de kabelzenders. Nu de antiheld moeheid definitief is ingeslagen, is er weinig ruimte voor series als Hand of God. Er is ruimte om te bestaan, maar geen ruimte om een toevoeging te zijn aan het genre. Alles wat Hand of God toont is gewoon al gedaan. En, het is beter gedaan. Dus kijk je naar een herhalingsoefening van wat je inmiddels al zo vaak hebt zien langskomen. Dat is dezelfde reden waarom een serie als Ray Donovan het zo zwaar te verduren heeft onder televisiecritici. Er wordt niet op een inventieve manier omgesprongen met materiaal dat inmiddels platgetreden is. Dan rijst de volgende vraag: waarom zou je als kijker kijken naar iets dat zich niet onderscheidt van het genre?

Die vraag kan dan als volgt beantwoord worden: "omdat er toch potentie in zit", óf "omdat er elementen zijn die (mits goed uitgevoerd) een iets andere serie kunnen opleveren". Die elementen zijn moeilijk te vinden in Hand of God. Er is geen personage die sympathiek is of die echt de aandacht vasthoudt. Ron Perlman is een goed acteur, maar het personage dat hij speelt is simpelweg verwerpelijk. Pernell's gedrag is voor een groot gedeelte van de pilot aanstootgevend. Daarnaast geeft de pilot vrij lang geen indicatie of we nou te maken hebben met een gek, of met iemand die echt toegesproken wordt door God. Daardoor komt Pernell grotendeels inhumaan, gedesillusioneerd én dus 'gek' over. Wat natuurlijk de bedoeling is, omdat het duidelijk de bedoeling van de schrijvers is om ons te doen twijfelen aan Pernell. Maar, het helpt niet dat Pernell vervolgens een personage wordt die de kijker verwerpelijk vindt. En Perlman speelt het personage niet met een bepaalde gelaagdheid waardoor je andere kanten van de man ziet. Dat maakt het dus problematisch.

Daarnaast kun je je afvragen hoe deze serie eruit gaat zien wanneer het daadwerkelijk in productie wordt genomen. Hoelang is dit gegeven houdbaar? Vrij problematisch is het dat er weer (zoals vaak in het genre) gehint wordt naar een achterliggende organisatie die meer weet. Is de afhankelijkheid van de 'boodschappen van God' niet gewoon een plotmechanisme voor het overbekende inhoudelijke verhaal? De serie heeft wat weg van Starz' Boss met Kelsey Grammer. Dat is absoluut geen slechte serie. Als Hand of God dat niveau weet te benaderen, dan doet de serie het al behoorlijk verdienstelijk. Hand of God is bij vlagen intrigerend. Het is wel duidelijk, op basis van andere pilotseizoenen van Amazon, dat het niveau van de producties omhoog gaat. Cinematografisch gaan de series er steeds beter uitzien. Amazon weet daarnaast steeds betere acteurs te strikken. Hand of God ziet er eveneens goed uit. Het is afwachten (mocht de pilot tot serie besteld worden) of Hand of God meer wordt dan iets dat er 'goed uitziet'.
Volg Hand of God
He Must Be
He Must Be