7.5
anonymous geeft "Halt & Catch Fire - Eerste afleveringen" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 6 juli 2014.
0
0

Halt & Catch Fire - Eerste afleveringen

Halt & Catch Fire, afgekort HCF is een computer uitdrukking die stamt uit de jaren tachtig. Het is een toetsencombinatie, die de computer zo snel laat werken dat hij het niet meer doet en figuurlijk in brand vliegt. Het is een soort van zelfvernietigingscode. Dat is tenminste de uitleg op mijn televisiescherm als Halt & Catch Fire zijn eerste seconden ingaat. Als de tekst verdwijnt en het grauwgrijze beeld steeds switcht tussen een hard rijdende auto en een langzaam op het asfalt lopend gordeldier, weet je dat die twee elkaar gaan tegenkomen en één van de twee en niet zonder kleerscheuren vanaf gaat komen. De sfeer voor Halt & Catch Fire is gezet; grijs, grauw, dodelijk met een vleugje mysterie.

Nu ben ik helemaal niet thuis in computers. Ik kan erop schrijven, maar toetsencombinaties, de BIOS, diskettes en processoren zeggen me helemaal niets. Waarom zou ik dan gaan kijken naar een serie die nu juist over die dingen gaat. Het antwoord is simpel: de jaren tachtig. Ik was zelf een tiener in de jaren tachtig, eentje zonder computer, maar met gevoel voor muziek, kleding en alles wat met die tijd te maken had. Het hele computergedoe zoals ik het maar noem, moet ikzelf bij deze serie maar voor lief nemen. Dat dacht in tenminste, maar niets is minder waar. Mijn interesse voor processoren, draagbare computers en de BIOS is gewekt. Wie had ooit gedacht dat een BIOS schrijven zoveel werk is en dat het bouwen van een computer zoveel werk is. In deze tijd lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend; je opent je laptop, zet hem aan en gaat aan het werk. Deze inmiddels veertiger is dus een stuk wijzer geworden. Maar goed, genoeg over mij, we gaan over naar de toetsencombinatie HCF.

Na het grote succes van Mad Men, die afspeelde in de jaren zestig, komt AMC met een nieuwe – terug in de tijd – serie. Halt & Catch Fire speelt zich af in de vroege jaren tachtig. De tijd van de crisis, maar ook het begin van het computertijdperk. Joe MacMillan (Lee Pace, Pushing Daisies) is een visionair. Hij is goedgekleed en uitermate zelfverzekerd. Hij heeft maar één doel: aangenomen worden bij Cardiff Electric en zorgen dat Gordon Clark (Scoot McNair, Argo) zijn team versterkt. De zelfverzekerdheid straalt van Joe af, als hij in een achterkamertje seks heeft met de serveerster Cameron Howe (Mackenzie Davis, That Awkward Moment), die later het team van Joe zal versterken. Uit die zin kun je opmaken dat het Joe inderdaad gelukt is om bij Cardiff Electric binnen te komen. Al snel werkt hij zich op als de man van het bedrijf, zijn ideeën zijn vernieuwend en vereisen veel werk. Want om een computer te kunnen maken, moet je rekening houden met juridische feiten, snelheid, veel geld en concurenten. Een bedrijf als IBM staat dus al snel op de stoep met de nodige schadeclaims en eisen.

Halt & Catch Fire draait om Joe, Gordon en Cameron. De drie-eenheid werkt de klok rond om voor elkaar te krijgen wat Joe graag ziet gebeuren. Dat vraagt van alle drie veel van hun privéleven. Terwijl Cameron haar eerst verdiende salaris over de balk smijt en depressief tussen punkers danst, werkt Gordon aan zijn gezin. Joe als de eeuwige vrijgezel, hoeft alleen maar rekening te houden met zijn bedrijf, dus met zichzelf. Uiteindelijk blijkt dat jezelf zijn en blijven wel erg veel van je vraagt. In de tweede en de derde aflevering geeft Joe steeds iets meer van zichzelf bloot. De derde aflevering is een schokkende aflevering. Tenminste zo werd het ontvangen in het soms zo preutse Amerika. Wat maakt Halt & Catch Fire nu leuk? Elke aflevering weer leer ik iets bij over computers, maar ook over het leven van de drie hoofdrolspelers. Keer op keer wordt een stukje van hun verleden, hun heden en hun toekomstplannen blootgelegd.

Wat ook zo leuk is aan Halt & Catch Fire is het verschil tussen Joe en Gordon. Joe is een man die met beide voeten op de grond staat, vooruit kijkt, een agressieprobleem heeft en leeft. Gordon is een familieman, die in de eerste aflevering nog compleet in dienst van zijn vrouw en kinderen staat. Dit verandert naarmate de serie vordert. Door Joe begint Gordon te leven, te genieten, de toekomst rooskleuriger te zien en voor het eerst in jaren lijkt hij weer een doel te hebben en is hij weer belangrijk voor iemand.

Halt & Catch Fire is een serie met een echte jaren tachtig sfeer. De muziek is heerlijk, maar verwacht geen George Michael of Boy George. Punkmuziek zet de toon voor deze serie. Soms is de serie wat trager, andere keren schiet hij in een stroomversnelling. Je hoeft geen computernerd te zijn om deze serie te kunnen waarderen. Wel moet je tegen het soms langzame tempo kunnen. En als je door de zelfverzekerde laag van Joe prikt, komt er een mooi mens en karakter naar boven. Voor de race naar CTRL, Pace en McNair geef ik een 7,5. Dit cijfer kan hoger worden naarmate de snelheid van de computer, en de serie toeneemt.
Volg Halt & Catch Fire
Ten of Swords
Ten of Swords