Ron Schoonwater geeft "Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 16 november 2022.
4
0

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities - Seizoen 1

Apart dat Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities helemaal niet geproduceerd is door Guillermo.

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities zijn acht korte verhalen. Guillermo kondigt elk verhaal aan, maar heeft verder geen enkele rol in de afleveringen zelf. Elke aflevering is een afgerond verhaal. Hoewel het woord afgerond misschien een verkeerde woordkeuze is. De meeste verhalen hebben namelijk een open einde. Verwacht geen keiharde slasher horror. De acht verhalen zitten vol met monsters, heksen en het bovennatuurlijke, maar echt superspannend wordt het nooit. De serie verhalen lijken eerder een hommage aan de traditionele en ouderwetse horror. Dat is ook vaak te zien aan de monsterlijke creaties. Het draait meer om het verhaal dan om de bloederige scènes.

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

De verhalen spelen zich af in verschillende tijden. Zo speelt Lot 36 zich af in de huidige tijd terwijl het daaropvolgende Graveyard Rats zich in het verleden afspeelt. Om favorieten te noemen is lastig, want dat is erg persoonlijk. Wel is er een duidelijke verliezer. Dit verhaal is zo cliché en nietszeggend dat het eigenlijk geen onderdeel van dit seizoen had moeten zijn. Het gaat om de zevende aflevering The Viewing. De overige verhalen zijn allemaal de moeite waard. Wel kan er bij elke aflevering iets van kritiek geleverd worden. Echt geweldig wordt het namelijk ook niet.

De acht verhalen zijn een leuke ode aan het oudere duistere werk.

Het moet gezegd dat de geschoten beelden en het geluid indrukwekkend zijn. Het is duidelijk merkbaar dat de serie in de beste kwaliteit geschoten is. Bovendien zorgt het geluid ervoor dat ik zeker weet dat ik een surround geluidssysteem heb. Erg fijn, want dat wordt nog wel eens ondergewaardeerd door makers van televisieseries. De kwaliteit van acteren is ook dik in orde. Er komen de nodige bekende film en televisie acteurs voorbij.

De acht verhalen zijn een leuke ode aan het oudere duistere werk. De CGI is hedendaags maar een aantal monsters zouden net zo goed in een oude zwart-wit film passen. Vreemd genoeg is dat ook de charme van dit seizoen. Het geeft daardoor voor de oudere generatie een soort van geruststellend gevoel. We kennen het verloop van de verhalen omdat we die al eerder gezien hebben. De serie doet een groot beroep op onze nostalgische gevoelens. Voor de wat jongere kijkers zal het een kennismaking zijn met een andere vertelstijl dan ze mogelijk gewend zijn.

Vooraf had ik toch op meer gehoopt.

Het is niet geweldig maar het is ook niet slecht. Het zit er eigenlijk tussenin. Daarom krijgt Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities een bijpassende zeven. Vooraf had ik toch op meer gehoopt.
Volg Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities