8
Leoni Jansen geeft "Grimm - Seizoen 3 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door Leoni Jansen op 20 februari 2014.
0
0

Grimm - Seizoen 3 (Eerste deel)

Eigenlijk wacht ik altijd tot er een heel seizoen van een serie beschikbaar is voor deze te gaan kijken, maar het tweede seizoen van Grimm had zo’n spannende cliffhanger dat ik niet wilde wachten. Aan het einde van seizoen 2 ligt Nick Burkhardt (David Giuntoli, Privileged) in een kist, klaar om verscheept te worden naar Oostenrijk. Nick is besproeit met een groen gif van een Wesen (spreek uit als Vessen) waardoor mensen na even buitenbewustzijn te zijn geweest, agressief worden, mensen aanvallen en daarna overlijden. Oftewel een soort zombies. Maar heeft dit gif ook op Nick, zijnde een Grimm, dezelfde uitwerking?

Even een stap terug: Nick is een Grimm. Grimms jagen op Wesen, mensen die een aangeboren afwijking hebben waarbij zij in een dierachtige kunnen veranderen. In het dagelijks leven is Nick een detective bij de politie van Portland. Zijn partner Hank Griffin (Russell Hornsby) is inmiddels ook op de hoogte van de Wesen en Grimm, en ook de vriendin van Nick, Juliette (Bitsie Tulloch), weet ervan. De baas van Nick en Hank, kapitein Sean Renard (Sasha Roiz, Warehouse 13), is half Wesen en half van koninklijke (Wesen) bloede. En dan heb je nog Nicks vriend Monroe (Silas Weir Mitchell, Prison Break) en zijn vriendin Rosalie (Bree Turner), beide zijn Wesen. Allen zijn in de laatste aflevering van het tweede seizoen in de haven, waar een grote groep door het groene gif bespoten mensen hen willen aanvallen. Nick zijn ze ondertussen kwijtgeraakt en ligt dus in een grafkist in een vliegtuig.

Nick heeft de hoofdrol dus ik verklap niet heel veel als ik zeg dat hij gered wordt, hoewel dat niet zonder slag of stoot gaat. Vervolgens krijgen we naast de rode draad, die ook in het tweede seizoen is geïntroduceerd, weer de losse verhalen van Wesen die mensen kwaad willen doen en Nick en Hank die daar onderzoek naar doen. De rode draad heeft te maken met kapitein Sean, zijn halfbroer en de blonde dame Adelind (Claire Coffee, Franklin & Bash). Adelind is zwanger van een van de twee broers, ze weet zelf ook niet welke, en dat betekent dat er een baby met koninklijk bloed onderweg is. Meerdere partijen zouden maar wat graag deze baby (in hun macht) hebben. Dat leidt tot onrust in de koninklijke families en hun tegenstanders. En die gaan niet zachtzinnig te werk.

Zowel in de scènes over de zwangerschap als in de losse Wesen verhalen merk je dat dit derde seizoen donkerder is dan de vorige seizoenen. De serie wordt volwassener, er is meer kwaad in de wereld dan alleen de Wesen, en niet alle Wesen zijn monsters. In dit seizoen komen meer en meer mensen om Nick heen de waarheid te weten en worden opvallende samenwerkingsverbanden aangegaan. Niet alles is zwart-wit en Nick kan de steun van zijn vrienden en collega’s goed gebruiken. Ik heb tijdens dit eerste deel een paar keer letterlijk op het puntje van mijn stoel gezeten met een verhoogde hartslag en wat een geweldige cliffhanger weer! Dat smaakt zeker naar meer, dus kom maar op met de rest van dit derde seizoen!
Volg Grimm
The End
The End