6
anonymous geeft "Grimm - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door anonymous op 12 Maart 2013.
0
0

Grimm - Seizoen 1

Sprookjes zijn weer helemaal hot tegenwoordig, mede door de serie Once Upon a Time. Nu is er een nieuwe “sprookjes”-serie, genaamd Grimm. Zoals de naam al zegt heeft het enig raakvlak met de klassieke sprookjes van de gebroeders Grimm. Van origine zijn die sprookjes best wel bruut. De serie probeert deze lijn van bruutheid te volgen en de prinsessen uit de weg te gaan. Grimm gaat eigenlijk in het kort over een politierechercheur die de strijd aanbindt met allerlei mythologische wezens in diverse mysterieuze (veelal moord) zaken.

Die politierechercheur Nick Burkhardt, is ook de hoofdpersoon van de serie en wordt gespeeld door David Guintoli (Priviledged). Hij is erg goed in het oplossen van de zaken, omdat hij een Grimm heeft. Dit houdt in dat hij kan zien wie er achter een mythologisch monster schuilgaat. Grimms zijn ook een oeroude familie van monsterjagers. Nick werkt samen met zijn partner in crime, Hank Griffin, gespeeld door Russel Hornsby (Lincoln Hights). Samen proberen ze de monsters te bestrijden en de zaken op te lossen. Nick heeft uiteraard een vriendin, Juliette Silverton. Zij wordt gespeeld door Bitsie Tulloch (The Artist), en is een dierenarts in de serie. Een vriend van Nick is zelf een weerwolf en helpt hem ook in het oplossen van de zaken.

Grimm volgt niet echt de klassieke sprookjesverhalen, maar volgt meer de wezens en monsters die er in de sprookjes zitten. Zo zijn er uiteraard weerwolven, een rattenvanger, een trol, een yeti en slangen. Seizoen een bevat 22 afleveringen van circa 45 minuten, waar elke aflevering een afzonderlijke zaak behandelt. De titel van elke aflevering verwijst wel naar een klassiek Grimm-verhaal, maar volgt het verhaal zelf totaal niet. Over de 22 afleveringen heen is er wel een soort lijn te ontdekken. Hank en Juliette weten namelijk niet dat Nick een Grimm is. Nick leert er in het eerste seizoen mee om te gaan en het dilemma om het wel of niet te vertellen aan zijn vrienden.

De serie is redelijk donker vormgegeven, wat door de monsters en wezens wel een goede keuze is geweest van de makers. Maar naar mijn idee is het eigenlijk niet donker genoeg. Er is soms net iets te veel aandacht voor de relaties tussen de personen en te weinig voor de lugubere monsters. Naar mate je verder in het seizoen komt, wordt het verhaal wel iets beter en de ontknoping aan het einde van het seizoen is wel aardig, maar niet echt briljant. De serie klinkt best spectaculair en het idee is leuk, maar het neigt meer naar een CSI-ripoff met her en der een monstertje, dan een echte horrorkrimi. En dat leek me eigenlijk wel leuk. Misschien is American Horror Story een goed alternatief. 6 uit 10 weerwolven.
Volg Grimm
The End
The End