7
Wichita van Rijkom geeft "Grimm – Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 1 Maart 2013.
0
0

Grimm – Seizoen 1

We kennen allemaal de verhalen van de gebroeders Grimm wel. Hans en Grietje, Assepoester, Repelsteeltje en Sneeuwwitje zijn enkele sprookjes waarvoor zij verantwoordelijk zijn. De serie Grimm verwerkt deze sprookjes in zijn verhalen, maar niet zoals je in eerste instantie zou verwachten…

Grimm draait om Nick Burkhardt (David Giuntoli) die met partner Hank Griffin (Russell Hornsby) voor de politie van Portland werkt. Nick woont samen met zijn vriendin Juliette (Bitsie Tulloch) die dierenarts is. Hij is als kind na het overlijden van zijn ouders opgevoed door zijn tante Marie (Kate Burton) die na een aanval op straat uiteindelijk aan de gevolgen hiervan komt te overlijden. Vlak hiervoor vertelt zij hem echter op haar sterfbed hun familiegeheim… Zijn familie stamt af van de familie Grimm en zijn verantwoordelijk voor de balans tussen de mensen en ‘Wesen’ hier op de wereld. Wesen (het Duitse woord voor wezens) zijn mythische figuren waarover de gebroeders Grimm ook in hun verhalen schrijven. Deze zijn echter niet verzonnen maar gebaseerd op deze wezens die tussen ons mensen rondlopen hier op aarde. Alleen Grimm’s kunnen deze Wesen zien voor wat zij echt zijn en met het overlijden van tante Marie moet Nick deze taak van ‘beschermer’ op zich nemen. Een taak waar hij in eerste instantie moeilijk mee om kan gaan. Maar met de hulp van zijn vriend Monroe (Silas Weir Mitchell, bekend van Prison Break), een ‘Blutbad’ die Nick tijdens een van zijn zaken leert kennen, leert Nick gaandeweg wat het precies inhoudt om een Grimm te zijn.

Iedere aflevering staat weer een nieuw politieonderzoek met daarin de nodige Wesen centraal. Tegelijkertijd maken Nick en zijn vrienden ook zelf genoeg dingen mee die voor heel wat problemen zorgen. Zo komen we er gaandeweg achter dat een gevaarlijke Wesen soms dichterbij is dan men zou verwachten, en dat ieder ‘sprookje’ twee kanten heeft. De mysterieuze verhalen worden afgewisseld met spannende actiescènes en hier en daar ook soms best wel grappige gesprekken. We leren samen met Nick steeds meer over Wesen en het werk van de Grimm naarmate het seizoen vordert.

Leuk weetje is, is dat geen enkele Wesen naam ook daadwerkelijk afkomstig is uit een van Grimm boek, maar allemaal verzonnen zijn door het gebruik van samengevoegde Duitse woorden. Ook niet alle gebruikte verhalen zijn van de gebroeders Grimm, maar het merendeel wel.

Een van de makers van de serie is David Greenwalt. Hij heeft in het verleden meegewerkt aan Buffy the Vampire Slayer en stond aan de wieg van diens spin-off Angel. Twee series die bekend staan om hun duistere karakter en waarin ook bovennatuurlijke wezens centraal staan. Iets wat ook wel te zien is aan Grimm aangezien het uiterlijk van de Wesen en actiescènes soms best wel wat weg hebben van deze series.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel een beetje in moest komen. Hoewel de promo’s en het verhaal van Grimm mij erg trokken vond ik de eerste afleveringen matigjes. Ik was fan van de twee hiervoor genoemde series en had dezelfde soort actie en duisternis verwacht. Dat is in mijn ogen echter niet echt het geval bij Grimm. Deze serie begint meer als een politiedrama, met hier en daar wat bovennatuurlijke invloeden. Naarmate de serie vordert bouwt de spanning echter op en worden de zaken steeds heftiger en de actiescènes steeds intenser. Met als ultieme climax de seizoen finale die mij met kippenvel en een grote drang naar een volgend seizoen achterliet.

Gelukkig hoeven we daar niet lang op te wachten, want het tweede seizoen is inmiddels al van start gegaan in de VS. Er staan ons nog heel veel meer ‘sprookjes’ te wachten. Ik ben erg benieuwd naar al Nick zijn avonturen in het volgende seizoen en kijk uit naar wat ons allemaal nog meer te wachten staat.
Volg Grimm
The End
The End