9
Peter Rotthier geeft "Greyzone - Complete serie" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 25 november 2018.
4
0

Greyzone - Complete serie

Wanneer in Zweden een nucleaire kop ontdekt wordt, is het alle hens aan dek voor de staatsveiligheid. Zeker als de eerste onderzoeksdaden er op wijzen dat er een link is met Denemarken. Zo wordt Greyzone een crossover serie zoals The Bridge waar zowel Denen als Zweden met elkaar moeten samenwerken. Hiermee eindigt ook elke vergelijking tussen de twee series, want de input van Greyzone concentreert zich minder op moord en doodslag maar situeert zich in de sectie terrorisme wanneer de ontdekte kernkop niet de enige blijkt te zijn die verdwenen is.

Als kijker krijg je meer dan eens kippenvel omdat je op geen enkel moment kan vermoeden hoe hun relatie zal eindigen.

Aanvankelijk zal je als kijker ook denken dat de Zweedse politievrouw Eva (Tova Magnusson, The Bridge) de hoofdrol in deze tiendelige reeks zal opeisen. Niets is echter minder waar want de echte sterren zijn Victoria Rahbek (Birgitte Hjort Sørensen, Borgen) een specialiste in de ontwikkeling van Drones en haar ontvoerder Iyad Adi Kassar (Ardalan Esmaili, Rebecka Martinsson).

De focus en de kracht van deze serie ligt ook in de ontwikkeling van de onderlinge relatie tussen Victoria en Iyad. De terrorist is een oude studiegenoot van Victoria en dringt zo binnen in haar leven. Hij dwingt haar om een drone te programmeren zodat zijn terroristische groepering die kan gebruiken om de resterende kernkop te laten ontploffen. Om Victoria te overreden, gijzelt hij ook haar zoontje Oskar (Virgil Katring-Rasmussen, Tæt på sandheden med Jonathan Spang).

Het is net door Oskar dat de politie in staat is om contact te leggen met Victoria om een mogelijkheid te zoeken om een ramp te voorkomen. Victoria wordt dan ook een speelbal tussen de terroristen en de Deense en Zweedse veiligheidsdiensten. Het spelletje tussen de twee zal uiteindelijk een verrassend einde kennen waardoor Greyzone alvast één van de verrassingen is geworden in dit seriejaar.

Wat deze serie ook interessant maakt is de aandacht die de makers hebben voor de karakters en hun achtergrond. Alle geheimen geven ze misschien nog niet prijs bij sommige nevenpersonages zodat een eventueel vervolg nog tot de mogelijkheden behoort. Maar wat we te weten komen, is wel belangrijk voor de evolutie van dit verhaal, net als bepaalde handelingen die gesteld worden.

[image-107664]

Greyzone is alvast een aanrader voor mensen die van de Scandinavische series houden. Birgitte Hjort Sørensen en Iyad Adi Kassar spelen de pannen van het dak en houden je tien afleveringen lang in spanning. Als kijker krijg je meer dan eens kippenvel omdat je op geen enkel moment kan vermoeden hoe hun relatie zal eindigen.
Volg Greyzone
A New World
A New World