Geschreven door Bo Verhoef op 14 augustus 2013.
0
0

Grey's Anatomy - Seizoen 8

"You can't prepare for a sudden impact. You can't brace yourself. It just hits you. Out of nowhere."
- Meredith Grey

Dat is precies hoe ik me voelde enkele maanden geleden toen ik een leeuw door Seattle zag wandelen en artsen zag proberen om zoveel mogelijk levens te redden. Dat was het moment waarop ik gegrepen werd door Meredith Grey en haar collega's. Aangezien ik toen de serie in première ging nog veel te jong was om Grey's te kijken, had ik nooit de interesse om eraan te beginnen. Tot die ene dag vorig jaar. Ik zat aan de buis gekluisterd en heb sindsdien Grey's nooit meer losgelaten. Een maand geleden ben ik van voren af aan begonnen en in rap tempo heb ik deze geweldige serie doorgekeken.

Seizoen acht vind ik één van de sterkste seizoenen. Het seizoen begint al met een heftig ongeluk in het midden van Seattle. Een enorm sinkhole doet enkele bewoners verdwijnen onder het puin met als gevolg een twee uur durende aflevering vol actie. Maar dat is natuurlijk niet het punt waarom ik seizoen acht één van de sterkste seizoenen vind. Nadat de gehele cast is opgeschrikt door de schietpartijen eind seizoen zes, ging seizoen zeven er vooral om dat de cast zich moest herstellen daarvan. Seizoen acht is echter een ommekeer in het leven van vele hoofdrollen.

Seizoen acht draait om het feit dat Meredith, April, Christina, Jackson en Alex aan hun vijfde jaar als resident beginnen. Dit is het belangrijkste jaar voor hen aangezien ze nu hun specialiteit moeten gaan kiezen en een zwaar examen moeten afleggen dat hun carrière kan maken of breken. Echter, nog niet iedereen weet welke kant ze op willen, wat voor verrassende keuzes kan zorgen! In het eerste deel van het seizoen zit Meredith nog steeds in haar relatiecrisis met Derek, omdat ze heeft geknoeid met Dereks klinische proeven. Chief Webber houdt stevig vast aan zijn belofte aan Ellis Grey en waakt over Meredith, tot ieders woede. Karev worstelt nog met zijn gevoelens, nadat hij Meredith in kwaad daglicht heeft gezet en Bailey moet beslissen of ze gaat voor verpleegster Eli of voor romanticus Ben. Ondertussen krijgen Owen en Christina te maken met steeds meer relatieperikelen en ondervind Chief Webber meer problemen met Adeles Alzheimer.

Op de helft van het seizoen hebben de producers een hele leuke aflevering gemaakt over het leven van Meredith als haar moeder wel goed voor haar had gezorgd. Hiervan leren we alleen maar weer dat alles een eigen bestemming heeft en dat het uiteindelijk toch zal gaan zoals het zou moeten gaan. Daarnaast vond ik het een leuke insteek omdat Meredith, door de worsteling met de adoptie van Zola, nu zelf te maken krijgt met moederlijke gevoelens. Maar niet alleen Meredith maakt een bepaalde groei door in het seizoen. Christina wordt steeds meer bewust van haar liefde voor Owen en merkt dan ook dat ze eigenlijk niet zonder hem kan, in welk opzicht dan ook. Daarnaast groeit Alex als persoon en wordt hij sterker in zijn werk op de pediatrische afdeling. April is echter het tegenovergestelde en dit ondervindt ze vooral in haar taak als Chief Resident. Daarnaast wordt ze steeds slechter in haar werk, wat vooral te merken is aan het einde van het seizoen. Het allerleukste vind ik misschien wel de relatiedriehoek tussen Jackson, Lexie en Mark, waar je heerlijk kan wegzwijmelen en vaak tegen hen wil schreeuwen dat ze nou echt eens duidelijk over hun gevoelens moeten zijn.

En toen de seizoensfinale: in één woord: SHOCKING! Meredith, Christina, Arizona, Mark, Derek en Lexie storten met hun vliegtuig neer in de bossen en ondervinden misschien wel de meest traumatische ervaring van hun leven. Ik vond zelf de schietpartij in seizoen zes al heftig genoeg, maar dit ongeluk kan wel eens voor veel grotere problemen gaan zorgen. Omdat Owen zijn telefoon heeft uitgeschakeld vanwege de drukte op de ER, is niemand op de hoogte van het lot van de inzittenden van het vliegtuig. Ondertussen proberen Christina en de anderen zichzelf zo goed mogelijk in leven te houden. Dat lukt echter niet, met als gevolg dat we een belangrijk castlid verliezen. Daarnaast zijn enkele personen er slecht aan toe, waardoor hun overlevingskans tevens verminderd wordt. Antwoorden krijg je als kijker echter niet, want de finale eindigt niet met een hoopvol gevoel.

Zoals ik al eerder aangaf vind ik seizoen acht één van de sterkste seizoenen. De personages groeien mee in de serie en de spanning aan het einde is niet te houden! Ik zou als de wiedeweerga snel doorgaan met seizoen negen als je dit seizoen hebt gezien, want wat mij betreft wordt het alleen maar beter!
Volg Grey's Anatomy
Never Felt So Alone
Never Felt So Alone