8
anonymous geeft "Grey's Anatomy - Seizoen 9" een 8.
Geschreven door anonymous op 23 Mei 2013.
0
0

Grey's Anatomy - Seizoen 9

Er zijn, wat kwaliteit betreft, weinig series zo consequent als ‘Grey’s Anatomy’. Na acht succesvolle seizoenen is de serie nog even sterk als altijd. Seizoen 9 is daar geen uitzondering op. De vrolijke muziek en de onhandige romantische ontmoetingen van het eerste seizoen hebben plaats gemaakt voor meer volwassenen thema’s. Meredith Grey is niet langer het emotioneel gekwetste meisje dat verliefd is op haar meerdere. Ze is nu een moeder die een zware baan combineert met een vaste relatie met de man van haar dromen. Dit gegeven is slechtst een opzet voor de serie die ‘Grey’s Anatomy’ nu is. Luiers en kinderopvang spelen echter maar een kleine rol. Meredith en haar collega’s moeten namelijk ook levens redden, hun examens halen en een vliegtuigramp overleven.

Het seizoen begint niet waar we gebleven waren. Meredith en Cristina zijn niet meer gestrand in de barre omstandigheden van de voorgaande finale. In de seizoensopener is Meredith terug in Seattle en is het dagelijkse leven weer begonnen. Cristina, daarentegen, is in Michigan waar ze went aan de regels van haar nieuwe werkplek. Derek is aan het rehabiliteren en Mark ligt in een coma. Wat er met Arizona is gebeurt komen we pas aan het einde van de eerste aflevering te weten. Callie probeert in ieder geval haar verdriet voor de buitenwereld te verbergen. De tijdsprong tussen de finale en de première verzacht wat van de chaos en het trauma en geeft tegelijkertijd ruimte om nieuwe stagiaires toe te voegen. De nieuwe gezichten zorgen voor verandering nu Meredith de nieuwe Bailey is, met een bijnaam en alles. Ze is zelf stagiaire af.

Het seizoen behandelt de vliegtuigramp op een bijzondere wijze. Het is niet iets dat snel weer vergeten is. De naschokken zijn te voelen in vele verhaallijnen, waaronder een die de verantwoordelijkheid van de crash bij Owen legt; de overlevenden klagen het ziekenhuis aan. Deze verhaallijn deelt de aandacht met de procedurele kant van de serie waar meerdere patiënten per week te zien zijn. Net zoals de fusie uit Seizoen 6, beïnvloedt de rechtszaak het hele ziekenhuis en haar werknemers. Het verandert de onderlinge relaties. Daarmee is de vliegtuigramp meer dan alleen een schokkende twist voor de kijkcijfers. Het brengt de hoofdpersonages dichter bij elkaar en zorgt voor een fundatie die veel eerdere seizoenen missen. Een welkome ontwikkeling aangezien de cast wat kleiner is geworden sinds de Seizoen 8 finale. ‘Grey’s Anatomy’ heeft soms moeite met het balanceren van alle personages maar Seizoen 9 schiet raak door elk personage de aandacht te geven die ze verdienen.

Onderlinge relaties zijn nog steeds de reden om ‘Grey’s Anatomy’ te kijken. De vriendschap tussen Meredith en Cristina wordt op de proef gesteld nu de twee ver van elkaar vandaan wonen. Ze noemen elkaar altijd ‘hun persoon’, maar hoeveel is daar nog van waar als ze allebei een vaste relatie hebben? Een andere belangrijke vriendschap die het te verduren krijgt is die van Bailey en Webber. Het nadert een emotioneel hoogtepunt tijdens de mid season finale. Bailey kiest er voor om haar eigen bruiloft te missen om Adele te redden. De scène waarin er gedanst wordt op ‘My Funny Valentine’ zal zeker wat tranen laten rollen. Wat nog zwaarder weegt is het kritieke punt waar de vriendschap vastloopt verderop in het seizoen. Een virus veroorzaakt complicaties en de loyaliteit tussen Webber en Bailey wordt beproefd. De verhaallijn eindigt dramatisch, en dat is nog zacht uitgedrukt. April keert terug, wat nieuwe kansen biedt voor haar en Jackson. Het brengt wat van die romantische spanning terug die uit de serie verdween toen Meredith en Cristina hun respectievelijke mannen vonden. Gelukkig hebben de twee tortelduifjes nog promoties die voor afleiding zorgen. En Alex, arme, ongelukkige Alex, die niet in het vliegtuig zat en alsnog een puinhoop maakt van alles. Zijn relatiegeschiedenis zorgt voor een gecompliceerd verhaal als een nieuwe vrouw zijn leven binnen wandelt.

Een van de beste onderdelen van Seizoen 9, waarmee het zich onderscheidt van andere seizoenen, is de zelfbewuste instelling van de personages. Zoals Cristina het al benoemde in de Seizoen 8 finale: deze personages hebben al een hoop meegemaakt. Bommen, verdrinken, schietpartijen en nu een vliegtuigongeluk. Door het seizoen heen reflecteren verschillende personages op al deze gebeurtenissen, wat het een stuk geloofwaardiger maakt dat het allemaal eenzelfde groep collega’s overkomt. Andere hoogtepunten uit het seizoen betreffen gastoptredens van ‘Scream’s Neve Campbell, ‘House of Cards’ Constance Zimmer en ‘One Tree Hill’s Hilarie Burton. Bijzondere patiënten zijn een transseksueel koppel, een jongen wiens beide ouders in levensgevaar verkeren en een familie uitje dat fout afloopt. Deze kleine onderdelen dragen bij aan het grote plaatje van de serie.

‘Grey’s Anatomy’ doet in haar negende seizoen karakterdrama nog even goed als procedurele zaken en verhaallijnen die meerdere afleveringen spannen. Het blijft een van de best bekeken series op televisie. Dit komt omdat het aandacht schenkt aan de personages en de relaties die er toe doen terwijl er ook grote gebeurtenissen plaatsvinden, zoals de storm in de seizoensfinale die aardig wat schade aanbrengt. Wie nu nog geen fan van de serie is zal door Seizoen 9 niet overtuigd worden. Maar als je al een tijdje meegaat dan is de serie nog even goed als altijd. Nog belangrijker: het ziet er niet uit dat dit gaat veranderen.
Volg Grey's Anatomy
Walk on the Ocean
Walk on the Ocean