8
Bo Verhoef geeft "Grey's Anatomy - Seizoen 16" een 8.
Geschreven door Bo Verhoef op 27 Mei 2020.
5
0

Grey's Anatomy - Seizoen 16

Ik was best laat met het kijken van Grey’s Anatomy. Ik begon namelijk pas met kijken toen ik mijn eindexamens had gemaakt en zeeën van tijd had. Ik denk dat dat ook het moment is geweest dat mijn liefde voor tv-series is ontstaan en ik begon met het schrijven van recensies over tv-series. Hier en daar had ik al wel een aflevering van Grey’s met mijn familie meegekeken, maar tijdens die zomervakantie kon ik gelijk acht seizoenen inhalen. Ik kan je verzekeren dat ik daar niet heel lang over heb gedaan, want die eerste acht seizoenen zijn echt om te genieten. Het is bizar om te bedenken dat we inmiddels alweer seizoen 16 er op hebben zitten. En wat was het weer een héérlijk seizoen!

Ergens wens ik dat deze serie nooit meer stopt, want dit is echt zonder twijfel de allerbeste serie ooit.

Toch is seizoen 16 misschien iets anders dan je gewend bent. Dit seizoen heeft namelijk iets minder afleveringen dan van te voren werd aangekondigd. Dit heeft uiteraard te maken met het feit dat de laatste afleveringen niet konden worden gefilmd vanwege het coronavirus. De schrijvers hadden een spectaculair einde van het seizoen in gedachten, maar helaas zullen we daar (nog) niet achter komen. Gelukkig voelt de laatste aflevering van dit seizoen wel als een mooi einde, ook al mis ik toch een echt spannende gebeurtenis zoals we die gewend zijn. Hopelijk wordt dat volgend seizoen ingehaald!

Seizoen 15 eindigde met het ontslag van Meredith, Karev en Webber, vanwege de fraude die Meredith heeft gepleegd om een jong meisje te redden. Ondertussen belandt Meredith in de gevangenis en proberen meerdere mensen er van alles aan te doen om haar daar zo snel mogelijk uit te krijgen. Andrew DeLuca raakt steeds verder verstrikt in zijn eigen persoonlijke problemen, maar niemand weet echt wat er met hem aan de hand is. Heeft hij hetzelfde als zijn vader of is er meer aan de hand? Dat is in ieder geval de hoofdvraag voor hem dit seizoen. Karev en Webber beginnen een baan in een ander ziekenhuis, waar het allemaal net iets anders verloopt dan ze gewend zijn. Ook de verhaallijnen rondom Owen, Teddy en Amelia en Maggie en Jackson lopen nog verder dit seizoen .

Ik ben zo benieuwd wat er in die andere vier afleveringen zou zijn gebeurd...

Dit seizoen heeft wel iets minder persoonlijk drama dan seizoen 15. Gelukkig komt de focus van de serie dus ook weer iets meer terug te liggen op het medische aspect. Er zijn een paar leuke nieuwe karakters en we krijgen zelfs een beetje Christina terug in dit seizoen. Dat vind ik erg leuk, want ik mis Christina nog steeds als karakter in deze serie. Ik weet dat Sandra Oh graag andere dingen wilde doen, maar toch ben ik blij dat er af en toe een vleugje Christina te zien en voelen is in enkele afleveringen.

Een ander belangrijk aspect in dit seizoen zijn de cross-overs met Station 19. Ik ben ook een fan van die tv-serie dus ik vind de cross-overs heel leuk, maar ik weet niet hoe dat is voor mensen die alleen Grey’s Anatomy volgen. Ik vind zelf dat het een extra dimensie geeft aan de serie. Daarnaast geeft Station 19 ook een soort vooruitblik op de bedachte finale van seizoen 16. Dus als je nu echt heel erg benieuwd bent naar de plannen die de schrijvers hadden en je kijkt geen Station 19, dan kun je altijd even de laatste twee afleveringen kijken voor wat extra informatie.

Het einde van seizoen 16 bevat twee belangrijke gebeurtenissen. Een daarvan is het vertrek van een belangrijk karakter, wat ik erg jammer vind. Ik ben namelijk bang dat het verschillende andere interessante verhaallijnen laat doodlopen. Ik hoop dus heel erg dat de schrijvers iets anders verzinnen voor de karakters die worden beïnvloed door het vertrek. Daarnaast raakt een geliefd personage ernstig ziek en is het maar de vraag of de dokters van Grey Sloan kunnen achterhalen wat er mis is.

Al met al was dit seizoen echt een stuk fijner om naar te kijken dan vorig seizoen. Er zat weer een heleboel drama in, maar hier en daar zeker ook wel spanning en sensatie. Er zaten ook verschillende hele mooie scènes tussen, waardoor ik echt met een brok in mijn keel voor mijn laptop zat. Ergens wens ik dat deze serie nooit meer stopt, want dit is echt, zonder twijfel, de allerbeste serie ooit.
Volg Grey's Anatomy
Never Felt So Alone
Never Felt So Alone