7
Peter Rotthier geeft "Grenslanders - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 16 september 2019.
0
0

Grenslanders - Seizoen 1

De Nederlands-Vlaamse coproductie Grenslanders speelt zich af in West- en Zeeuws Vlaanderen. De mensen daar hebben hun eigen tradities en ook hun eigen wetten. Wanneer na een incident in de streek een Antwerpse psychiater wordt opgetrommeld en een Rotterdamse speurneus het Zeeuwse politiekorps komt versterken, worden heel wat geheimen onder het stof vandaan gehaald.

De serie opent met een jonge dame van vreemde origine die gevonden wordt in het drassige land. Om meer over haar te weten te komen wordt de Antwerpse psychiater Bert de Wulf (Koen de Bouw, Professor T.) gesommeerd om naar West-Vlaanderen te komen om het slachtoffer bij te staan. Ongeveer op het zelfde moment verschijnt Tara Dessel (Jasmin Sendar, Onderweg naar Morgen) ten tonele op een politiebureau in Zeeuws Vlaanderen.

Het tweetal gaat aanvankelijk los van elkaar op zoek naar de achtergrond van het aangespoelde slachtoffer. Al vlug blijkt echter dat er heel wat vreemde dingen gebeuren in de grensstreek die het daglicht niet mogen zien. De vondelinge heeft daar ook iets mee te maken, maar voor zowel de dokter als de speurder is het moeilijk om door het harnas van het meisje te dringen.

Ook tussen de bewoners in de streek ontstaan er spanningen na de vondst van het meisje. Oude wonden worden opengereten en alles blijkt te leiden naar de Lorrendraaiers, een geheime genootschap dat al eeuwen lang de dienst uitmaakt in de streek. Officieel zijn de Lorrendraaiers iets uit het verleden, maar ondergronds blijkt het genootschap nog steeds te bestaan en actief te zijn in heel wat duistere zaakjes. Voor Tara en Bert wordt het dan ook niet simpel om alle knopen te ontwaren. Wie kunnen ze nog vertrouwen en wie niet?
Terwijl de afleveringen vorderen krijgt de kijker langzaam maar zeker meer zicht op wat er zich allemaal afspeelt in de streek en welke mensen te vertrouwen zijn en welke niet.

Tussendoor komen er ook heel wat geheimen aan het licht die moeten zorgen voor extra spanning tussen bepaalde personages. Vooral de omgeving van douanier Carlos Tierenteyn (Wim Willaert, Eigen Kweek) en zijn familie ondergaat een metamorfose door de gebeurtenissen die plaatsvinden. Tierenteyn is daarnaast ook niet direct een makkelijk heerschap en hij kan vanaf de start op weinig sympathie van de kijker rekenen. Of dat al dan niet terecht is, komen we te weten wanneer Grenslanders richting finale gaat.

Naast het leven van Tierenteyn wordt ook het leven van Bert en Tara verder uitgespit. Zoals dat tegenwoordig schering en inslag is, moeten hoofdpersonages een flinke rugzak misère met zich meedragen om hen psychologisch beter te kunnen uitwerken. Dat is hier dus ook het geval, maar het draagt weinig bij aan het verhaal en is dus eigenlijk overbodig. Bij de uitwerking van Tierenteyn en zijn omgeving is die uitwerking wèl noodzakelijk om het verhaal te vertellen.

De meest opvallen acteurs in dit drama zijn ongetwijfeld Wim Willaert en Sebastien Dewaele (Commissaris Dirk Devenne). Het duo maakte furore in Eigen Kweek met hun sappig Westvlaams. In Grenslanders mogen ze opnieuw datzelfde taaltje gebruiken waardoor je als kijker toch meer gaat vergelijken. Vooral bij Welvaert zorgt dat taalgebruik er voor dat hij hier overkomt als een iets minder vriendelijke versie van Frank Welvaert uit eigen Kweek. De rol van Dewaele is iets kleiner, zodat hij er wel in slaagt om zijn Eigen Kweek personage opzij te zetten.

Grenslanders is een serie die voor de nodige spanning zal zorgen in de huiskamers maar die nergens de hoge verwachtingen van de eerste aflevering volledig kan inlossen. Daarvoor is het scenario bij momenten toch te doorzichtig en niet altijd even origineel. Links en rechts wordt er flink naar Scandinavië gekeken. Dat mag er dan niet te dik op liggen, tenzij je er in slaagt om die Noord-Europeanen te overtreffen Dat is hier, helaas, absoluut niet het geval.
Volg Grenslanders
Aflevering 8
Aflevering 8