9
Peter Rotthier geeft "Grenslanders - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 30 augustus 2019.
2
0

Grenslanders - Eerste aflevering

Grenslanders is een Nederlands/Vlaamse co-productie die zich afspeelt in het grensgebied tussen de twee landen, waar de provincie West-Vlaanderen grenst aan Zeeuws Vlaanderen. Dat er in de streek rare dingen gebeuren, komen we al vlug te weten wanneer een jonge vrouw gevonden wordt in het water. Ze leeft nog nauwelijks en blijkt geen Nederlands te spreken.

De eerste aflevering van Grenslanders is nog maar de aanzet van een verhaal met oneindig veel vertakkingen waarin je op geen enkel moment de weg zal kwijtraken.

De politiediensten denken dan ook dat de duidelijk getraumatiseerde jongedame een illegaal is en er wordt een psycholoog uit Antwerpen opgetrommeld om de juffrouw te onderzoeken en hopelijk komt hij meer te weten over het meisje en wat haar overkomen is. Ongeveer tezelfdertijd duikt er bij de Zeeuws Vlaamse politie een inspecteur uit Rotterdam op, die om voorlopig nog dubieuze redenen is overgeplaatst. Zij krijgt het onderzoek in handen van het gevonden meisje en moet hiervoor samenwerken met de politie aan de andere kant van de grens.

Al vlug merken zowel de psychiater als de Rotterdamse agente dat de politiekorpsen in de streek hun eigen gewoontes hebben en ze samen een vrij gesloten gemeenschap vormen. Voor het tweetal wordt het dan ook moeilijk om door te dringen tot de mensen om zich toch een beeld te kunnen vormen van wat er precies aan de hand is.

Dat de vondelinge maar een speld uit een hele hooiberg is, wordt in de eerste aflevering al vrij vlug duidelijk, alhoewel Grenslanders nog geen enkel geheim prijs geeft. Toch merk je dat sommige personages boter op hun hoofd hebben en meer weten over wat er aan de hand is in de streek en hoe de vreemdelinge hier verzeild is.

Grenslanders zal alvast zijn tijd nemen om de vele geheimen die de grensstreek omhullen langzaam maar zeker uit te rafelen tijdens de volgende afleveringen. Het mysterie dat deze serie omhult, wordt tijdens die eerste aflevering nog niet uitdrukkelijk in de verf gezet, maar als kijker voel je aan dat de aangespoelde meid maar de aanzet is van heel veel ander leed in de streek die langzaam maar zeker uit de beerput zal gehaald worden.

We gaan deze keer niet direct in op de acteurs die in deze serie het schone weer maken, vooral omdat enkele Vlaamse acteurs, die in deze serie opdraven, enkele jaren geleden mede verantwoordelijk waren voor een van de grootste hits in het Vlaamse televisielandschap van de 21ste eeuw. We willen iedereen dan ook de kans geven om zelf te ontdekken of zij in Grenslanders, de kijker kunnen overtuigen in hun nieuwe rol.

Grenslanders
© Een

Grenslanders is alvast een veelbelovende serie die al van bij de eerste aflevering de nodige spannende momenten oplevert. Er draven heel wat personages op die allemaal hun rol zullen spelen in het verhaal. Je mag als kijker zeker benieuwd zijn om te zien hoe al die verschillende rollen de komende afleveringen zullen evolueren en hoe later in het verhaal nieuwe personages hun opwachting zullen maken om het verhaal nog ingewikkelder te maken. De eerste aflevering van Grenslanders is nog maar de aanzet van een verhaal met oneindig veel vertakkingen waarin je op geen enkel moment de weg zal kwijtraken. Een aanrader die aan het eind van het jaar zeker zijn opwachting zal maken in de eindejaarslijstjes.
Volg Grenslanders
Aflevering 8
Aflevering 8