Ron Schoonwater geeft "Grantchester - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 juli 2022.
3
1

Grantchester - Seizoen 6

Het zesde is één van de beste seizoenen van het toch al als goed bekend staande Grantchester.

Waar seizoen zeven in Engeland al is uitgezonden, moeten wij het doen met het zesde seizoen. Zoals aangekondigd in de openingszin is dit één van de beste seizoenen van deze Britse serie. Dat komt vooral omdat de privélevens van Leonard en Geordie zo'n grote rol opeisen. Dominee Will is het smeersel tussen alle gebeurtenissen. Zijn strijd tegen onrecht zorgt voor balans. Bovendien zorgt hij er samen met Geordie voor dat de misdaad die elke aflevering gepleegd wordt ook netjes in elke aflevering wordt afgerond.

Grantchester
© ITV

Grantchester is niet zo bijzonder in het oplossen van de misdaden, maar is wel heel erg sterk in het vertellen van het privéleven van de hoofdpersonages. Dat is de rode draad in deze hele televisieserie. Leonard, de assistent van Will, komt dit keer in de knel als zijn geaardheid openbaar wordt. Eind jaren vijftig, begin jaren zestig van de vorige eeuw was dat nog een misdaad. Het gevolg is dat het leven van Leonard compleet op zijn kop komt te staan. Bovendien wordt zijn relatie met zijn directe omgeving danig beïnvloed.

De rode lijn zorgt voor emotionele momenten en sommige scènes zijn behoorlijk intens.

Geordie komt tussen de wet en zijn vriendschap voor Leonard te staan. Daarnaast ontmoet hij een bekende die bij hem een oud trauma naar boven brengt. Het gevolg is dat Geordie zijn vlucht neemt in (meer) alcoholgebruik en zijn gezin dreigt te verwaarlozen. Zijn gesloten karakter maakt het voor zijn vrouw en kinderen onmogelijk om zich in zijn situatie in te leven. Zelfs Will kan hem lastig bereiken.

Grantchester
© ITV

De op te lossen zaken zijn relatief simpel van aard en zorgen voor een perfecte balans. Het is nu namelijk relatief luchtig en zwaar tegelijk. De rode lijn zorgt voor emotionele momenten en sommige scènes zijn behoorlijk intens. Mooi in beeld gebracht, want dat kunnen de Britten wel. Door het kleurgebruik in de geschoten beelden en alle bijpassende kleding en attributen die gebruikt worden, zit je als kijker binnen no time in de jaren vijftig. IJzingwekkend wat men toen normaal vond en bijzonder eigenlijk hoe kort dit nog maar geleden is. Grantchester is een uitstekende televisieserie en kent een absoluut top zesde seizoen voor iedereen die van Brits (misdaad)drama houdt.
Volg Grantchester
Episode 6
Episode 6