7
Wichita van Rijkom geeft "Grandfathered - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 13 september 2016.
5
0

Grandfathered - Seizoen 1

John Stamos is bij de meeste mensen bekend door zijn rol als Uncle Jesse in de familiekomedieserie Full House. Als misschien wel het populairste karakter uit deze serie heeft hij menig meisjeshart doen veroveren in het verleden. Inmiddels is hij een tikkeltje ouder, al is dit maar minimaal te zien aan zijn looks, en doet hij nog altijd dat waar hij goed in is. In de serie Grandfathered, die draait om hoofdpersoon Jimmy Martino, speelt John een arrogante workaholic met een populair eigen restaurant en een klein hartje. Wanneer zijn 25-jarige zoon, van wiens bestaan hij niets af wist, ineens op de stoep staat verandert zijn leven flink. Tijdens het 22 afleveringen tellende eerste seizoen krijgen we te zien hoe Jimmy omgaat met zijn nieuwe rol als vader en grootvader.

Stamos laat in deze hoofdrol zien dat hij het acteren nog niet verleerd is en dit genre op zijn lijf geschreven is, en Brewster doet ondanks het feit dat zij bij het grote publiek bekend is geworden met een veel serieuzere rol echt niet onder voor haar te

Zoon Gerald (Josh Peck, Drake and Josh) is in alles het tegenovergestelde van zijn vader. Hij is verlegen, een computernerd, onzeker en heeft een dochtertje genaamd Edie (gespeeld door de tweeling Layla en Emelia Golfieri) waar hij alles voor over heeft. Gerald woont nog thuis bij zijn moeder Sara (Paget Brewster, Criminal Minds) en heeft een erg goede band met haar. Sara en Jimmy waren elkaars grote liefde, maar Jimmy’s arrogantie en ambitie dreef hen uit elkaar waardoor Sara besloot alleenstaand moeder te worden toen zij zwanger bleek te zijn. Nu Jimmy weer terugkomt in haar leven doet dit voor beiden oude gevoelens oprakelen maar ook oude irritaties herleven. De moeder van Geralds dochter Edie is de knappe Vanessa (zangeres Christina Milian) met wie hij ooit een onenightstand had. Zij delen de voogdij over hun dochter en hoewel Gerald smoorverliefd op Vanessa is ziet zij hem niet staan.

Grandfathered
© FOX

Het verhaal van Grandfathered is precies wat je verwacht van een familiekomedie. Het ietwat voor de hand liggende script zorgde er dan ook voor dat ik met wat gemixte gevoelens begon aan deze serie. Deze twijfels verdwenen echter al gauw als sneeuw voor de zon, voornamelijk vanwege het goede acteerwerk van alle castleden. Iedereen is erg goed op elkaar ingespeeld, er wordt niet veel over de top geacteerd en wanneer dit wel gebeurt komt het de verhaallijnen ook meestal ten goede. Stamos laat in deze hoofdrol zien dat hij het acteren nog niet verleerd is en dit genre op zijn lijf geschreven is en Brewster doet ondanks het feit dat zij bij het grote publiek bekend is geworden met een veel serieuzere rol echt niet onder voor haar tegenspelers. De afleveringen duren gemiddeld zo’n 22 minuten per stuk wat een fijne lengte is voor de serie. Het kijkt lekker weg waardoor bingewatchen goed te doen is maar af en toe één enkele aflevering tussendoor kijken ook geen probleem is.

De serie was vermakelijk maar nu ook weer niet zeer bijzonder of vernieuwend in z’n genre, en echt lachen, gieren, brullen was ook niet het geval tijdens het kijken van de afleveringen.

Jimmy is een typische workaholic en heeft in het bijzonder veel contact met twee van zijn werknemers. Zijn lesbische assistente Annalise (Kelly Jenrette) en de aparte kok Ravi (Ravi Patel, Past Life). Zij zijn Jimmy’s familie ondanks dat hij tot de introductie van zoon Gerald eigenlijk niet echt aan het familieleven deelnam. Het relatief lange seizoen geeft de makers de kans om de karakters diepgang te geven en een hoop verschillende verhalen te kunnen vertellen. Van Jimmy’s avontuurtjes tot het opvoeden van Edie, er komen verschillende thema’s aan bod en iedere aflevering wordt er een nieuw verhaal verteld. Door het luchtige karakter van de serie is er ook plek voor veel gastrollen. Zo zien we Full(er) House castleden Bob Saget en Dave Coulier maar ook Drake Bell die samen met tv-stiefbroer Josh Peck zijn carrière begon. Niet alleen oude bekenden van de acteurs spelen kleine rolletjes, ook Dr. Phil, Lyndsy Fonseca (Nikita) en Regina Hall (Ally McBeal) zijn enkele van de vele bekende namen die we voorbij zien komen.

Helaas voor de fans was Grandfathered geen lang leven gegund. Enkele dagen na de laatste aflevering werd bekend gemaakt dat er geen tweede seizoen zal komen. Helemaal terecht vind ik dit als ik heel eerlijk ben niet. Er zijn vele komedieseries die kwalitatief een stuk slechter zijn en wel meerdere seizoenen kregen. Of we echter veel zullen missen betwijfel ik. De serie was vermakelijk maar nu ook weer niet zeer bijzonder of vernieuwend in zijn genre, en echt lachen, gieren, brullen was ook niet het geval tijdens het kijken van de afleveringen. De show werd afgesloten met een ietwat open einde, maar niet in zulke mate dat je als kijker smacht naar seizoen twee. Ik had de castleden zeker een tweede seizoen gegund vooral omdat echt te zien is aan de show hoeveel liefde zij hier in hebben gestopt, plezier hebben gehad tijdens het maken hiervan en ook op social media wel blijkt dat er vriendschappen zijn gemaakt voor het leven. Maar we zullen het met één seizoen moeten doen welke een nette voldoende van mij krijgt als eindoordeel.

Grandfathered
© FOX
Volg Grandfathered