7.5
anonymous geeft "Graceland - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 8 Maart 2015.
0
0

Graceland - Seizoen 1

Omdat ik heb gelezen dat de serie gebaseerd is op waargebeurde verhalen ben ik seizoen één maar eens gaan kijken. Het verhaal speelt zich af rondom een groot strandhuis in California dat bij een drugsinval in beslag genomen werd. In dit huis, bekend als "Graceland" (de voorgaande eigenaar / drugsbaas was een groot fan van Elvis) wonen undercover agenten vanuit de afdelingen Douane, FBI en DEA om zo gezamenlijk drugsbendes op te rollen.

Mike Warren (Aaron Tveit, Gossip Girl) is net afgestudeerd aan de FBI Academie en verwacht een kantoorbaan in Washington D.C. In plaats daarvan krijgt hij de opdracht om in Graceland te gaan werken, onder leiding van de enigszins mysterieuze FBI agent Paul Briggs (Daniel Sunjata, Grey’s Anatomy). Eenmaal in het huis wordt Mike allerminst hartelijk ontvangen omdat hij een gewaardeerde collega vervangt die gewond is geraakt tijdens het werk.

Bij de FBI is Briggs een legende, maar als Mike hem eenmaal in het huis ontmoet lijkt hij meer op een enigszins ongeïnteresseerd, relaxt surfertype. De overige mensen in het huis zijn FBI agent Charlie DeMarco (Vanessa Ferlito, CSI: New York), douane agent D.J. Jakes (Brandon Jay McLaren, Falling Skies), DEA agent Paige Arkin (Serinda Swan, Chicago Fire) en Johnny Tuturro (Manny Montana).

In eerste instantie kwam de show op mij over als een standaard politieserie; een wat oppervlakkig verhaal met mooie mannen en vrouwen in een zonnige omgeving. Wanneer de agenten niet werken, maken ze ruzie over wie bepaalde klusjes in huis moet uitvoeren en wie de sinaasappelsap heeft opgemaakt. Het gaf een beetje een studentenhuis gevoel, maar dan met geweren.

Echter naarmate de serie vordert krijgt de doorlopende verhaallijn steeds meer vorm en worden de karakters uitgediept. Nieuweling Mike heeft zijn eigen redenen om in Graceland te verblijven. Ook Briggs blijkt veel gecompliceerder in elkaar te zitten dan in eerste instantie zichtbaar is. Het contrast tussen de luchtige setting en de grimmige realiteit waarmee de agenten geconfronteerd worden, is goed in beeld gebracht.

De serie belicht ook de innerlijke strijd tussen goed en kwaad. Het brengt zaken als loyaliteit, vriendschap, wantrouwen en hebberigheid goed in beeld en laat zien dat ook goede mensen gecorrumpeerd kunnen worden. Dit wordt dusdanig in beeld gebracht dat je begrip krijgt voor slechte beslissingen en het goede ziet in ‘slechte’ personen. Het idyllische Graceland blijkt gevuld met geheimen en leugens. Deze serie heeft me dusdanig geïntrigeerd dat ik seizoen twee al heb klaarstaan!
Volg Graceland
No Old Tigers
No Old Tigers