7.5
Ron Schoonwater geeft "Gotham - Seizoen 3 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 17 november 2017.
2
0

Gotham - Seizoen 3 (DVD)

Seizoen 3 is chaos, gekte, levende doden, (verloren) liefde, monsters, een geheim genootschap, een virus, machtsspelletjes, verraad, het ontstaan van een superheld en nog veel meer. Seizoen 1 van Gotham was erg wisselvallig. Seizoen 2 was constanter van kwaliteit en er liep een duidelijker rode draad door het verhaal. Het gaf enige rust en iets meer diepgang.

Seizoen 3 is wat betreft chaos en snelheid de overtreffende trap. Er is een rode draad, maar de afwisseling van schurken is in de eerste helft van het seizoen onnavolgbaar. Liefhebbers van meer snelheid zullen niet teleurgesteld zijn. Anderen zullen eerder aan het infuus moeten om het bij te houden. De ene boef is nog niet gevangen of de andere schurk staat alweer klaar. In het tweede deel zakt het tempo en komt de rode draad rondom het geheime genootschap The Court Of Owls tot leven. Helaas levert dat niet het verwachte effect op. De achtergrond van The Court Of Owls is duister en mystiek. Het verhaal van de lagen van de macht achter dit genootschap is echter oppervlakkig en niet erg spannend uitgewerkt. Jammer, want het idee erachter, zoals verteld op één van de extra's van de DVD, is wel goed.

Gotham
© FOX

Dit seizoen sluit naadloos aan op het einde van seizoen 2. James Gordon (Ben McKenzie, Southland) worstelt met zijn zelfopgelegde plicht aan Gotham en zijn liefde voor Lee (Morena Baccarin, The Flash). Wanneer Lee een nieuwe partner gevonden lijkt te hebben in Mario Falcone, de zoon van maffiabaas Carmine Falcone, is zijn keuze snel

Seizoen 3 is chaos, gekte, levende doden, (verloren) liefde, monsters, een geheim genootschap, een virus, machtsspelletjes, verraad, het ontstaan van een superheld en nog veel meer.

gemaakt. James keert echter niet terug naar de politie, maar gaat aan het werk als premiejager. Zijn doelwitten zijn de ontsnapte monsters van Arkham Asylum. Natuurlijk keert James uiteindelijk terug bij de GCPD (Gotham City Police Department). Een virus dat mensen beïnvloed zal zijn privé leven op zijn kop zetten. Dit heeft ook grote gevolgen voor de relatie tussen James en Lee. Als James ook nog eens directe familiebanden blijkt te hebben met The Court Of Owls is het verhaal voor dit seizoen rond. Collega en vriend Harvey Bullock (Donal Logue, Vikings) blijft James door dik en dun steunen. Harvey krijgt een belangrijkere functie bij de politie, maar zijn rol in de serie wordt minder opvallend. Harvey is nu echt de sidekick van James en niets meer. Jammer, want zijn humor stond vaak in contrast met de duisternis van Gotham.

Aan de andere kant van het spectrum is er een ongenadige strijd gaande tussen Oswald 'Penguin' Cobblepot (Robin Lord Taylor, Law And Order) en Edward 'The Riddler' Nygma (Cory Michael Smit). In het begin zijn ze nog een succesvol duo dat de macht in Gotham heeft gegrepen, maar door de liefde ontwikkelen ze een ongeneeslijke haat tegen elkaar. In hun kielzog strijden de ex van James, Barbara Kean, Tabitha Galavan en Butch Gilzean mee om de (criminele) macht en onderlinge liefde. Wanneer de echte macht van Gotham in handen lijkt van The Court Of Owls, verandert de strijd van richting, maar niet van het uiteindelijke doel; de dood van de ander.

Seizoen 3 is waanzin.

Misschien wel de meest belangrijke ontwikkeling is dat Bruce Wayne (David Mazouz, Touch) zich steeds verder ontwikkeld tot de superheld die we allemaal kennen uit Gotham. Samen met zijn trouwe butler Alfred Pennyworth (Sean Pertwee, Elementary) zoekt hij nog steeds naar de moordenaars van zijn ouders. De echte machthebbers achter Gotham zitten hier schijnbaar achter. Bruce ontdekt echter dat het niet zo makkelijk is om de echte geniën achter dit genootschap te pakken te krijgen. Zijn liefde voor Selina (Camren Bicondova) lijkt tot een soort van relatie te leiden. Onvoorziene omstandigheden maken het de voorzichtige tortelduifjes echter onmogelijk om tot elkaar te komen. Daarin speelt een kloon van Bruce een grote rol.

[image-20177]

Seizoen 3 is waanzin. Het tot leven wekken van de doden levert een heel arsenaal aan herintroducties op van karakters. Denk bijvoorbeeld aan Fish Mooney en The Joker. Daarnaast komen er nog heel veel bestaande en nieuwe karakters bij tijdens dit seizoen. Het doet het verhaal niet altijd goed. Ondanks dat dit seizoen ook weer tweeëntwintig afleveringen kent, nemen de makers te weinig tijd om het verhaal goed te vertellen. Het levert vaak mooie beelden op en het brengt daarnaast geweldige karakters die we kennen van DC Comics. De echte diepgang en de echte spanning ontbreken echter. Toch is het een kunst om drie seizoenen lang een serie te brengen van tweeëntwintig afleveringen die een groot publiek blijven boeien. Liefhebbers van de eerste twee seizoenen zullen zich dan ook geen enkel moment vervelen met dit seizoen. Bovendien brengt Gotham betere kwaliteit dan de Marvel-series van de laatste tijd. Liefhebbers van het genre en van comics zijn dan ook genoodzaakt om Gotham op hun lijstje te zetten.
Volg Gotham
Legend of Dark Knight: The Beginning...
Legend of Dark Knight: The Beginning...