9
Sandra Hutchison geeft "Gotham - Seizoen 2 (DVD)" een 9.
Geschreven door Sandra Hutchison op 21 december 2016.
5
1

Gotham - Seizoen 2 (DVD)

Sprak het eerste seizoen van de Amerikaanse misdaadserie Gotham je al aan, dan zal ook dit tweede seizoen zonder twijfel bij je in de smaak vallen. Dat de serie gebaseerd is op de Batman verhalen was al duidelijk en dat blijft ook nu van kracht. In dit wederom spectaculaire seizoen keren een hoop inmiddels vertrouwde gezichten weer terug. Wel krijgen een aantal van deze bekende personages het in dit seizoen aardig voor hun kiezen, de hiërarchie onderling verschuift, er worden menig nieuwe karaktertrekjes zichtbaar, nieuwe banden worden gesmeed, etc..

Ook zijn er een verrassend hoop nieuwkomers dit seizoen, waaronder een groep jonge agenten onder leiding van Nathaniel Barnes (Michael Chiklis, Fantastic Four), als het nieuwe hoofd van het gezag. Opvallend is ook de rol van Cameron Monaghan (Shameless), hij doet zijn geloofwaardige intrede als jonge uitvoering van de Joker. Je maakt daarnaast kennis met nog veel meer indrukwekkende en vermakelijke personages. Waarvan vooral de narcistische Theo Gallavan (een rol voor de Britse acteur James Frain, bekend van onder andere de serie Orphan Black), zijn aantrekkelijke zus Tabitha Galavan (Jessica Lucas, Cloverfield) en hun jonge nichtje Silver St. Cloud (Natalie Alyn Lind, The Goldbergs) opmerkelijk zijn. Zij hebben het met z’n drieën gemunt op de sympathieke wees en miljardair Bruce Wayne. Ze willen via hem hun voorouders wreken.

[image-57168]

De opzet van de serie is ook een beetje veranderd. De rode draad blijft bestaan en komt zelfs sterker naar voren dit seizoen. Wat vooral anders is zijn de losse verhaallijnen. Was het in de eerste reeks nog zo dat er elke aflevering een nieuwe eigenaardige moordenaar losliep die zijn moorden op originele wijze voltrok, nu wordt dat meer verspreid over de verschillende afleveringen gebracht en geven deze nieuwe personages met hun rol een toegevoegde waarde aan de serie.

Opvallend is ook de rol van Cameron Monaghan als jonge uitvoering van de Joker.

Het acteerwerk is over het algemeen meesterlijk te noemen, opvallend vooral is de rol van Robin Lord Taylor die wederom de rol van Oswald - oftewel Penguin - voor zijn rekening neemt. Zijn in en in slechte personage knalt weer van het scherm en weet daarnaast vreemd genoeg ook nog enige vorm van empathie af te dwingen. Complimenten ook voor de makers van deze serie, er is weer erg gelet op details. Acteerwerk lijkt soms heel klein gehouden, maar let op de mimiek! Alles zit zo ingenieus in elkaar dat het daadwerkelijk voelt alsof je in een stripverhaal terecht bent gekomen. Lekker over de top, heel veel excentrieke personages en een goed plot maken dit tweede seizoen tot een aanrader.

[image-20178]
Volg Gotham
Legend of Dark Knight: The Beginning...