7.5
Emile Goessens geeft "Gotham - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Emile Goessens op 22 juli 2016.
3
0

Gotham - Seizoen 2

We zijn alweer aanbeland bij het tweede seizoen van Gotham, waarbij we rechercheur James ‘Jim’ Gordon (Ben McKenzie, The O.C.) volgen in het Gotham City vóór Batman. Het eerste seizoen ontving over het algemeen een lading aan kritiek, maar vooral bij de eerste paar afleveringen. Bekende schurken die al na een aflevering het loodje legden, was het meest voorkomende argument. Veel mensen kwamen niet ‘in’ de serie en haakten al snel af. Zelf heb ik dit niet gedaan en heb ik stug volgehouden. Hier ben ik wel blij mee, want ondanks de trage start werd het eerste seizoen naarmate de serie vorderde een stuk beter. De vraag die ik mezelf dan ook stelde voordat ik aan het tweede seizoen begon was: gaat dit seizoen beter worden?

Als kers op de taart komt er nog de compleet gestoorde Joker voorbij.

In het tweede seizoen keren we terug naar Gotham City, waar de nasleep van een bendeoorlog zichtbaar is. Oswald ‘Penguin’ Cobblepot (Robin Lord Taylor, Another Earth) is inmiddels de nieuwe leider en de GCPD (Gotham City Police Department) heeft dit al snel in de gaten. De vraag is natuurlijk hoe lang hij dit volhoudt, want er loert altijd gevaar. En dat gevaar komt niet alleen door de bendes, maar ook van talloze superschurken. Wanneer James Gordon (voor de zoveelste keer) een stap te ver gaat, is hij niet langer meer welkom bij de GCPD. In het geheim werkt hij nog steeds samen met zijn partner Harvey Bullock (Donal Logue, Law & Order: Special Victims Unit). Op riskante manier keert James Gordon al snel weer terug en dat lijkt perfect getimed, want net op dat moment is er een uitbraak in het Arkham Asylum, waar de criminele krankzinnigen opgesloten zitten onder leiding van één van de superschurken (doctor) Hugo Strange (BD Wong, Mr. Robot).

Daarnaast zijn er nog andere verhaallijnen waarbij de belangrijkste die van Bruce Wayne is. Hij gaat samen met zijn butler Alfred Pennyworth (Sean Pertwee, Equilibrium) en de jonge Catwoman (beter bekend als Selina Kyle) achter de moordenaar van zijn ouders aan. Verder leren we Penguin en zijn familie wat beter kennen en zien we een totaal andere kant van hem. Doctor Strange houdt ervan om te experimenteren op zijn eigen patiënten, waarmee hij (zonder dat de GCPD hier weet van heeft) moordmachines creëert. Dan is er nog Theo Galavan. Hij wil graag burgemeester van Gotham worden en heeft een verborgen agenda. Als kers op de taart komt er nog de compleet gestoorde Joker voorbij.

Is dit seizoen beter dan het eerste seizoen? Ja! Superschurken krijgen wat meer zendtijd, iets wat zelfs al te zien is aan de namen van de afleveringen. In het eerste gedeelte van het seizoen beginnen de titels met ‘Rise of the Villains’ en in het tweede gedeelte is dit ‘Wrath of the Villains’. Toch lijkt alles niet als een geheel aan te voelen. Misschien komt dit omdat er te veel verhaallijnen zijn. Zit je net lekker in de ene, is het alweer afgelopen en wordt de volgende verhaallijn geïntroduceerd. Ik moet zeggen dat dit seizoen een stuk spannender was en vooral minder traag aanvoelde dan het vorige seizoen. Ook humor en zelfspot komt voldoende voor, soms tot het absurde toe. Zo wordt bijvoorbeeld iemand (ik noem geen namen) even met een bazooka neergeschoten, of eerder gezegd; weggeblazen. Of de makers zich aan de stripboeken hebben gehouden weet ik niet, want ik heb de stripboeken niet gelezen. Wanneer je het vorige seizoen vermakelijk vond, dan zal dit seizoen niet teleurstellen. In september krijgen we seizoen 3 voorgeschoteld.
Volg Gotham
Legend of Dark Knight: The Beginning...
Legend of Dark Knight: The Beginning...