Bo Verhoef geeft "Gossip Girl (2021) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 14 juli 2021.
2
0

Gossip Girl (2021) - Eerste aflevering

Als je fan bent van de oude Gossip Girl, dan twijfel ik of dit echt iets voor jou is. Voor alle nieuwe kijkers: welkom in de wereld van jongeren en drama in New York!

Een tijdje geleden las ik overal dat er een reboot zou komen van Gossip Girl. Een 2021 versie van de populaire serie die werd uitgezonden tussen 2007-2012. Ik was niet direct enthousiast. Ik snap eerlijk gezegd vaak niet waarom er nieuwe versies van oude series moeten komen. Tot ik me bedacht dat er waarschijnlijk echt genoeg mensen zijn die Gossip Girl nog nooit hebben gekeken en toen voelde ik me vrij oud. Dus vooruit, ik gaf Gossip Girl (2021) een frisse blik en liet me verrassen.

Elke koningin heeft twee hulpjes nodig.

Het verhaal van de serie gaat uiteraard weer om een groep scholieren op een middelbare privéschool in New York. Dezelfde school als waar de originele Gossip Girl om draaide: Constance Billard. Waar de scholieren, en hun steenrijke ouders, de baas spelen over de leraren en de andere mensen om zich heen.

De hoofdrol van de serie is weggelegd voor Julien (Jordan Alexander, Sacred Lies), influencer van de groep en dochter van een wereldberoemde DJ. Haar vriendje, Obie (Eli Brown, Pretty Little Liars: The Perfectionists), is de rijkste van de groep, maar niet compleet verwaand. Hij zet zich ook in voor goede doelen en lijkt eigenlijk op een jonge versie van de oude versie van Dan Humphrey (Penn Badgely uit de originele Gossip Girl). Juliens volgzame vriendinnen zijn Monet en Luna, want elke koningin heeft twee hulpjes nodig. Dan heb je nog Aubrey (Emily Alyn Lind, Revenge), de blondine van de groep, die op haar beurt een lange relatie met Aki (Evan Mock) heeft. De laatste van de hoofdgroep is Max (Thomas Doherty, The Lodge). Hij is eigenlijk het vreselijke alfamannetje van de groep, maar wel een biseksuele versie.

Deze serie draait om drama, schandalen en fantastische ongeloofwaardige gebeurtenissen in het leven van veel te jonge mensen in het altijd prachtige New York.

Dan nu één van de grote rode lijnen van het verhaal. Julien heeft een ‘geheime’ halfzus: Zoya (Whitney Peak, Home Before Dark). Hun overleden moeder heeft de vader van Julien in de steek gelaten voor de vader van Zoya. Die laatste is ‘ineens’ overgeplaatst naar Juliens school, tot grote verbijstering van de rest. Alleen weten zij niet dat Zoya en Julien al veel langer contact hebben, zelfs een zussen tatoeage delen én al langer van plan waren om naar dezelfde school te gaan. Er is echter een grote twist! Julien blijkt namelijk nog wel iets meer te weten dan Zoya denkt…

Boven op dit hoofdverhaal komt natuurlijk het welbekende thema van de serie. Deze groep jonge scholieren heeft eigenlijk te veel macht op school. Om deze groep in toom te houden, wordt er daarom een nieuwe Gossip Girl tot leven geroepen. Alleen in plaats van dat de identiteit in het allerlaatste seizoen bekend wordt gemaakt, weet je het als kijker al binnen vijftien minuten én krijg je dus beide kanten van het verhaal mee.

De diversiteit van de karakters valt direct op aan deze nieuwe show. Waar de oude Gossip Girl vooral een eenzijdig uiterlijk had qua cast, is er nu niets meer op aan te merken. Het voelt zelfs alsof er een beetje te veel focus op is gelegd. Ook wordt er zelfs in deze gloednieuwe serie nog even vrij onsubtiel gehint naar corona. Ik snap heel goed dat sommige lopende series wel iets moesten doen met corona in hun verhaallijnen, maar waarom zou je het in deze gloednieuwe serie terug laten komen? Het heeft wat mij betreft echt absoluut geen toegevoegde waarde en ik hoop echt dat ze niet nog meer corona referenties gaan gebruiken.

Deze remake is niet per se slecht, maar het is ook nog niet datgene waar ik op had gehoopt. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen verwachtingen had. De acteurs spelen jonge tieners, maar zien er zo volwassen uit, dat het eigenlijk voelt alsof je al naar het studentenleven kijkt. Hetzelfde geldt voor alles wat ze meemaken. Om eerlijk te zijn, dit is geen serie waar je fantastische verhaallijnen moet verwachten. Deze serie draait om drama, schandalen en fantastische ongeloofwaardige gebeurtenissen in het leven van veel te jonge mensen in het altijd prachtige New York. Ik denk dat als je met die gedachte deze serie gaat kijken, je het helemaal geweldig gaat vinden.
Volg Gossip Girl (2021)
I Am Gossip
I Am Gossip