9.5
Dave Scholting geeft "Good Omens - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Dave Scholting op 13 april 2021.
5
1

Good Omens - Seizoen 1

Good Omens vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke vriendschap (en stiekem een beetje meer) tussen een engel en een demon. Oh ja, en tussendoor moeten zij ook nog het einde der tijden zien te voorkomen.

Good Omens is gebaseerd op een roman van Neil Gaiman en de in 2015 overleden Terry Pratchett. De serie volgt de demon Crowley (David Tennant, Jessica Jones) en engel Aziraphale (Michael Sheen, Quiz), die al sinds het begin der tijden op aarde leven. Beiden zijn intussen zo gewend aan het leven op aarde dat zij niet anders meer zouden willen. Klein probleempje: het einde der tijden is nabij! Elf jaar eerder is namelijk de zoon van Satan, de antichrist, geboren en de jongen heeft nu de leeftijd bereikt waarop hij klaar is om de wereld te vernietigen. Deze armageddon zal een definitieve oorlog inleiden tussen de hemel en de hel en beide partijen zijn erop gebrand om die te winnen. Crowley en Aziraphale zullen hun uiterste best moeten doen om dit te voorkomen.

Het is enigzins jammer dat Good Omens een gelimiteerde serie is

Good Omens is wat mij betreft een geweldige serie geworden. David Tennant en Michael Sheen zijn beiden verrukkelijk in hun rollen. Ook de rest van de cast is prima op dreef. Ik heb bijvoorbeeld erg moeten lachen om Michael McKean (Better Call Saul) in zijn rol van heksenvinder Sergeant Shadwell. Visueel is de serie ook een lust voor het oog. De speciale effecten die gebruikt worden zijn misschien niet altijd van het hoogste niveau, maar in de meeste scènes doen ze hun werk goed genoeg. Ook de humor is goed gelukt. Vooral de gesprekken en de verschillen tussen demon Crowley en engel Aziraphale zijn hilarisch. Door de hele serie heen hoor je ook nog eens de muziek van Queen, mijn favoriete band aller tijden. En deze muziek past ook nog eens perfect bij de scènes waar ze onder zijn gezet.

Good Omens
© Prime Video

Het is enigszins jammer dat Good Omens een gelimiteerde serie is. Ik zou op zich best meer seizoenen willen zien met Crowley en Aziraphale, puur vanwege Tennant en Sheen. Aan de andere kant, misschien is het juist wel goed dat het zo kort (zes afleveringen) duurt. Méér is immers niet altijd beter. Wel ben ik nu nieuwsgierig geworden naar andere series die zijn gebaseerd op het werk van Neil Gaiman. Op Amazon Prime Video, waar ook Good Omens te vinden is, vind je bijvoorbeeld American Gods en Netflix is bezig met The Sandman, gebaseerd op een comic-boek van Gaiman. Er valt dus nog genoeg te ontdekken.
Volg Good Omens
Chapter 6: Every Day
Chapter 6: Every Day