Henk Vernout geeft "Good Omens - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Henk Vernout op 2 juni 2019.
0
0

Good Omens - Eerste aflevering

Well then, welcome to the end times – Aziraphale

Wat nou als, sinds het begin der tijden, een engel en een demoon ‘bevriend’ werden? Wat nou als datzelfde setje samen ging proberen de Apocalyps tegen te houden? Wat nou, als ze daar miserabel in líjken te falen? Welkom bij Good Omens.

David Tennant, Michael Sheen, Jon Hamm, Frances McDormand… en daarmee zou ik de recensie al kunnen eindigen. Dit is niet zomaar een rijtje namen, dit is een deel van de cast van die nieuwe Amazon Prime-serie Good Omens. Voor één van de vier zou ik de serie al proberen, maar voor alle vier? Het verhaal van Good Omens gaat over de engel Aziraphale, gespeeld door Michael Sheen. Deze ‘doe alles volgens alle bijbelse regels want dat hoort toch zo’ engel biedt goed tegenwicht aan de punkrock-gele-ogen-hebbende Demoon Crowley, gespeeld door David Tennant.

[image-125576]

Mijn verwachtingen waren torenhoog. Deels door de cast (wees eerlijk: David Tennant. Punt gemaakt.) maar ook deels door het feit dat het gebaseerd is op het boek van Neil Gaiman en Terry Pratchett (net als die andere Amazon-show American Gods). Laat ik beginnen met de acteurs. Zowel Sheen als Tennant schitteren in deze rollen. Ze complementeren elkaar naadloos en hun oeverloos gezwam is een festijn om naar te kijken. Nog knapper is het, als je bedenkt dat het script lang niet altijd even sterk is. Zelfs de meest voor de hand liggende grappen (en dat zijn er verbazingwekkend veel) zijn hilarisch als deze twee grootheden ze uitspreken.

Maar, en je voelt het al aankomen, het is niet genoeg om de pilot naar grote hoogten te tillen. Het acteerwerk van deze twee is, naast sommige degelijke visuele effecten en af en toe een prachtig cinematografisch shot, ongeveer het enige wat van écht bijzondere kwaliteit is. Jon Hamm weet nog totaal niet te overtuigen (zelfs zijn ietwat ijdele grappen zijn niet echt leuk), het verhaal is nu al zo traag en gecompliceerd dat ik m’n hart vasthou voor de rest van het eerste seizoen én het script. O jongens, het script.

Good Omens
© Prime Video

Ik snap niet hoe dit script tot stand is gekomen, zeker als je weet dat Neil Gaiman zelf er ook bij betrokken was. Het is af en toe van een The CW-gehalte. (No offense, die series kunnen geweldig zijn, maar op een totaal andere schaal, als je begrijpt wat ik bedoel.) Voorspelbaar, overweldigend staccato en soms totaal onlogisch. En ja, het is dus des te knapper dat de twee hoofdrolspelers alsnog schitteren.

We're doomed - Crowley

Ik ga, en dat raad ik je nu ook aan, zeker verder kijken. Hopelijk verbetert het script en daarmee het verhaal. Mocht dit echt verbeteren kan dit een heel erg grote worden. En met zulke dijken van acteurs, moet dat kunnen.

Ik vind het dus ook oprecht lastig om een cijfer te plakken op deze pilot. Aan de ene kant is het acteerwerk van Tennant en Sheen minimaal een negen waard, maar het script echt hoogstens een vijf.

Nou, een 7 dus.
Volg Good Omens