7
Tim Lucassen geeft "Good Girls – Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Tim Lucassen op 18 september 2018.
2
0

Good Girls – Seizoen 1

Good Girls is een Amerikaanse komische dramaserie van de zender NBC. In Nederland is de serie exclusief te zien via Netflix. Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen van ± 45 minuten. In Good Girls volgen we de levens van drie vrouwen die ogenschijnlijk een braaf en onschuldig bestaan leiden in een voorstad van Detroit. Schijn bedriegt.

Beth Boland (Christina Hendricks, Mad Men) is een huisvrouw die zorg draagt voor haar vier kinderen. Ze is getrouwd met Dean (Matthew Lillard, Scooby-Doo), een autoverkoper, en ontdekt dat hij vreemdgaat met zijn secretaresse. Als klap op de vuurpijl blijkt dat hij vrijwel al hun geld is kwijtgeraakt waardoor ze hun huis kunnen verliezen. Het overspel van Dean vind ik onbegrijpelijk aangezien Beth een prachtige vrouw is. Haar no-nonsense attitude en vermogen om leugens zo uit haar mouw te schudden, maken van Beth een intrigerend personage.

De jongere, chaotische zus van Beth, Annie Marks (Mae Whitman, Parenthood), is een alleenstaande moeder en werkt als caissière bij een supermarkt. Ze deelt de voogdij van haar dochter Sadie, die genderqueer is, met haar ex Gregg en zijn nieuwe vriendin Nancy. Hoewel ik voorstander ben van een brede weerspiegeling van de maatschappij in series hadden de makers het genderqueere karakter van Sadie wat mij betreft beter buiten beschouwing kunnen laten. Er wordt te weinig aandacht aan besteed om een maatschappijkritisch statement te maken en voegt in mijn ogen niets toe aan de verhaallijn rondom Annie. Gregg en Nancy eisen de volledige voogdij over Sadie. Annie wil dit koste wat het kost voorkomen en heeft veel geld nodig om een dure advocaat in te huren.

Ruby Hill (Retta, Parks and Recreation) is de beste vriendin van Beth en Annie en werkt als serveerster. Haar man Stan (Reno Wilson, Mike & Molly) werkt als beveiliger in een winkelcentrum, maar wil graag politieagent worden. Hun dochter Sara lijdt aan een ernstige nierziekte, wacht op een geschikte donor en slikt ondertussen dure medicijnen om te pijn te verzachten. Ik leefde erg mee met Ruby. Vanwege haar strijdlust, brutale opmerkingen en fysieke comedy is zij mijn favoriete personage.

Beth, Annie en Ruby zijn al hun tegenslagen meer dan zat en besluiten het criminele pad op te gaan om voor eens en altijd van hun financiële problemen af te komen. Het drietal bedenkt een “waterdicht” plan: de supermarkt waar Annie werkt, overvallen. Helaas herkent de supermarktmanager één van de overvallers. Deze gebeurtenis is het begin van de criminele carrières van Beth, Annie en Ruby.

Good Girls
© NBC

Het basisidee van Good Girls, vrouwen die ontevreden in het leven staan en een overval plegen, deed mij sterk denken aan de Nederlandse film Amazones (2004) en de Hollywoodfilm Mad Money (2008). Gelukkig is de uitwerking totaal anders. In de genoemde films wordt veel tijd besteed aan het plannen van de overval. Good Girls daarentegen begint direct met de overval. Vervolgens maakt de kijker middels korte flashbacks kennis met de personages en hun motivatie om de overval te plegen. Een ander verschil is dat in de films vooral de overval zelf centraal staat. In Good Girls is de overval op de supermarkt slechts de eerste van vele pogingen van de dames om aan geld te komen. Dit verschil is te verklaren door het simpele feit dat Good Girls een serie is en geen film die na anderhalf uur afgerond dient te zijn. Na de overval volgen diverse verhaallijnen omtrent de “good girls” die steeds meer stappen zetten op het criminele pad. Zo krijgen de dames het aan de stok met een gevaarlijke bende, proberen zij goede smokkelaars te zijn en zelfs voor diefstal, geweld en ontvoering draaien onze “good girls” naarmate het seizoen vordert hun hand niet meer om.

Ik zal eerlijk zijn. Good Girls is wat mij betreft geen hoogvlieger op serievlak. Qua thema’s en verhaallijnen is de serie niet bijzonder origineel. Ook de geloofwaardigheid is regelmatig ver te zoeken. Toch heb ik de serie met plezier gevolgd. Dit heeft vooral te maken met de drie charmante hoofdrolspeelsters en hun onderlinge chemie. De actrices zetten elk op hun eigen manier geloofwaardige, totaal verschillende vrouwen neer. Er valt genoeg te lachen om de belevenissen van het dynamische trio Beth, Annie en Ruby. Good Girls is zo’n serie waarbij je niet te veel moet nadenken en die je vooral niet te serieus moet nemen. Ik zie Good Girls puur als pretentieloos vermaak. Een prima serie om je drukke werk- of schooldag ontspannen mee af te sluiten. Het eerste seizoen van Good Girls beoordeel ik dan ook met een zeven.
Volg Good Girls
Nevada
Nevada