6
Bartwin v/d Pols geeft "Good Behaviour - Eerste twee afleveringen" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 27 november 2016.
4
1

Good Behaviour - Eerste twee afleveringen

Letty Dobesh (Michelle Dockery, Downton Abbey) is een ex-gevangene die het lastig vindt om haar slechte gewoontes achter zich te laten. Eén van die slechte gewoontes is het leeghalen van hotelkamers als de gasten even weg zijn. Maar als tijdens een diefstal de hotelgasten onverwacht terugkomen overhoort ze een discussie tussen twee mannen. Een discussie over het regelen van een professionele moord op de vrouw van één van de mannen…

Good Behavior gaat over de keuzes tussen het goede doen of het slechte. En dat er zelfs als je slechte keuzes maakt, dit niet hoeft te betekenen dat je geen goede keuzes kunt gaan maken. Want hoewel Letty door haar rol als dievegge en oplichtster geregeld slechte keuzes maakt, voelt zij zich toch moreel verplicht om wat te doen met de heftige informatie die zij heeft overhoord. De zaken worden echter nog wat meer gecompliceerd als de eerste kennismaking met de huurmoordenaar, Javier (Juan Diego Botto), niet bepaald vervelend verloopt.

Good Behavior
© TNT

Voor de kijkers van Downton Abbey zal het wel even wennen zijn om Michelle Dockery in deze rol te zien. In de eerste aflevering van Good Behavior schiet haar personage Letty namelijk van hot naar her. In de ene scène is zij een eenvoudige bardame, de volgende een zelfverzekerde oplichtster en daarna weer een emotionele junkie. En daarmee is dan ook meteen het grootste mankement van de serie benoemd. De overgangen zijn dermate abrupt dat je als kijker moeite hebt om mee te gaan in al die schakelingen. Bovendien mist Michelle Dockery net dat extra acteervermogen om al deze rollen echt overtuigend weer te geven. Daarnaast spelen er ook andere verhaallijnen op de achtergrond mee, zoals de rol van haar reclasseringsambtenaar en haar overgeplaatste zoontje, waardoor het nog wat troebeler wordt.

Good Behavior: Niet alle goede keuzes leveren iets goeds op

Het aardige van Good Behavior is dat al snel blijkt dat zelfs als je het goede wilt doen, dit niet altijd inhoudt dat alles ook goed zal gaan. Aan het einde van de eerste aflevering vinden wij Letty dan ook terug op haar dieptepunt. Totdat een onwaarschijnlijke samenwerking haar weer tot actie dwingt.

Als deze recensie alleen was gegaan over de eerste aflevering had Good Behavior geen positieve beoordeling van mij gekregen. Maar gelukkig vertoont de tweede aflevering de eerste tekenen van herstel. Er is meer lijn in het verhaal, de wisselwerking tussen Letty en Javier lijkt wat beter en Letty zelf is ook wat meer stabiel in haar typetjes. Maakt dat van Good Behavior een topserie? Nee, maar wel voldoende om Good Behavior een kans te gunnen.
Volg Good Behavior
Letty Raines, in the Mansion, With the Gun
02x10