Geschreven door Ron Schoonwater op 20 november 2021.
2
0

Gomorra (2014) - Seizoen 5 (eerste vier afleveringen)

Het vijfde seizoen lijkt iets te veel te willen afstevenen op een eindgevecht tussen Ciro en Gennaro.

Let op: Er zitten spoilers in deze recensie!

Na de film L'Immortale (The Immortal) weten we dat Ciro de gebeurtenissen overleefd heeft. Dan is het direct duidelijk dat de uiteindelijke strijd in dit laatste seizoen de strijd zal zijn tussen maffiabaas Gennaro en voormalig vriend en partner in crime Ciro. Daar ligt eigenlijk ook een beetje het probleem in deze eerste vier afleveringen. Je weet dat het pas in de laatste aflevering van dit seizoen gaat gebeuren. Gezien de populariteit (in ieder geval in Italië) van Ciro bij het kijkpubliek lijkt hij de bovenliggende partij. In de serie zelf wordt Ciro overigens als de onderliggende partij afgeschilderd. Iedereen die de klassiekers kent weet dat juist dan de kans groot is dat Ciro de strijd gaat winnen. De op één na meest waarschijnlijke optie is dat beide kemphanen het loodje leggen.

Gomorra (2014)
© Sky Atlantic

Het is eigenlijk de grootste smet op deze verder uitstekende Italiaanse maffiaserie. Dat Ciro nog leeft voelt eigenlijk meer als een knieval naar het publiek. De makers hebben zich in de eerdergenoemde film in vreemde bochten moeten wringen om hem weer tot leven te wekken. Gevolg is daarom dat we nu naar een seizoen zitten te kijken waarin alles in dienst staat van die onderlinge tweestrijd. Dan kan de weg naar de eindstrijd nog steeds spannend zijn, maar als kijker voelt het allemaal net iets te geforceerd aan.

De sfeer, het geweld, maar ook de onderlinge relaties zijn de basis van een goed verhaal.

Waar Ciro en Gennaro in het begin nog de strijdbijl lijken te begraven wordt het al snel duidelijk dat dit absoluut niet het geval is. Gennaro bouwt na het vorige seizoen weer aan de opbouw van zijn drugsimperium. Daarvoor heeft hij slechts enkele medestanders. Zijn familienaam Savastano opent echter nog steeds deuren. Door slimmigheden en grof geweld weet Gennaro de macht steeds meer naar zich toe te trekken. Probleem voor Gennaro is dat hij een machtsbasis opbouwt, maar dat het de vraag is of de mensen om hem heen echt voor hem door het vuur gaan. Gennaro wordt juist op dit heikele moment geconfronteerd met Ciro die aan zijn deur klopt. Dat is direct het einde van de vierde aflevering.

Gomorra (2014)
© Sky Atlantic

Gomorra (2014) is ondanks bovenstaande tot nu toe, inclusief de eerste vier afleveringen van dit seizoen, één van de beste Italiaanse maffiaseries. De sfeer, het geweld, maar ook de onderlinge relaties zijn de basis van een goed verhaal. Manipulatie, maar ook de labiele positie die machthebbers van de maffia hebben blijven het uitgangspunt. Als je hoog op de ladder staat is er altijd wel iemand die je daarvan af wil hebben. Of dat nu de leiders van de andere maffiafamilies zijn of de politie. Dat voorkom je alleen door alles uit de kast te halen om ervoor te zorgen dat jouw concurrenten geen positie krijgen of ambiëren. Op een gegeven moment is er altijd wel iemand die slimmer of sterker is dan jij. Die spanning en sensatie worden nog steeds goed in beeld gebracht.

Persoonlijk hoop ik dat het einde verrassender wordt dan ik nu inschat. We gaan het zien en meemaken in de laatste afleveringen van dit seizoen. Ik kijk er naar uit om ook die afleveringen te zien.
Volg Gomorra (2014)
Episode 10