8.5
Ron Schoonwater geeft "Gomorra (2014) - Seizoen 4" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 december 2019.
2
0

Gomorra (2014) - Seizoen 4

Dit is misschien wel het beste seizoen van deze spannende televisieserie. Het Italiaanse maffia-epos Gomorra had al een vreselijk goed eerste seizoen. Daarna zakte het iets weg wat betreft kwaliteit, spanning en verhaal. Dit vierde seizoen slaat echter keihard terug. Hierna is het ongeduldig wachten op het vervolg, want wat een einde kent dit seizoen!

De televisieserie lijkt het maffia verhaal niet mooier en grootser te maken dan het feitelijk is.

Maffialeider Gennaro (Salvatore Esposito) kiest ervoor om de 'bovengrondse' zakenwereld in te gaan en zijn maffiaverleden achter zich te laten. Zijn achtergrond blijft hem echter achtervolgen. Hij vindt een geslepen en corrupte zakenman Alberto Resta (Andrea Renzi) die hem vertegenwoordigt. De zaken lijken goed te gaan, mede door de financiën van Gennaro en zijn, door zijn verleden ingegeven, overtuigingskracht. De mogelijkheid dat Gennaro zijn oude streken weer oppakt zorgt constant voor dreiging. Dat element wordt dit seizoen perfect uitgespeeld. Salvatore Esposito lijkt dit seizoen helemaal in zijn element.

Gennaro geeft zijn nalatenschap in handen van Patrizia (Cristiana Dell’Anna). Om die stap te kunnen maken betrekt Gennaro zijn familie van de Levante-clan bij de situatie in Napels. Door die steun kan Gennaro zich terugtrekken en lijkt Patrizia voldoende gesteund om het drugsimperium voort te zetten. Bij elke machtswisseling komen er echter nieuwe machtsspelletjes. Dat gebeurt ook deze keer. Patrizia wordt op verschillende manieren dwarsgezeten door de andere maffiaclans. Als zelfs de politie hierbij betrokken wordt weet Patrizia dat haar vijand veel machtiger is dan ze oorspronkelijk dacht.

© Sky Atlantic

Het geweld is dit seizoen zeker weer aanwezig. Het gaat deze keer niet ten koste van het verhaal. Sterker nog, deze keer is het geweld uiterst functioneel. De strijd tussen de verschillende clans wordt goed uitgewerkt. Schuld en onschuld lopen door elkaar heen. De onderlinge strijd is hard en verbeten. Niet alleen door het geweld, maar juist ook door de machtspolitiek en de strategie er omheen. Aan de andere kant staat het verhaal van Gennaro. Zijn strijd om bovengronds

Heerlijk seizoen om te bingen.

zaken te doen wordt regelmatig gedwarsboomd. Zijn strategie om dat op te lossen en de situatie in Napels zorgen ervoor dat het einde van deze serie zo overweldigend is.

Gomorra is mede door de rauwe en donkere beeldvoering een van de betere maffiaseries. De maffiabazen zijn niet omgeven door pracht en praal. Ze moeten constant over hun schouder kijken en alert zijn op (nieuwe) vijanden. De televisieserie lijkt het maffiaverhaal niet mooier en grootser te maken dan het feitelijk is. Hoofdrolspelers worden constant opgejaagd of sterven een vroege, gewelddadige dood. Op straat lopen en rijden de pionnen die zorgen voor de inkomsten. Hun betrokkenheid is niet veel meer dan kanonnenvoer als dat de bazen uitkomt. De glamour is ver te zoeken. De tentakels van de maffia zijn echter zo nadrukkelijk aanwezig dat je er nauwelijks aan ontkomt. Die beklemmende sfeer hangt constant als een grauwe deken over Gomorra heen. Dat wordt mede vormgegeven door die inmiddels iconische vervallen flatgebouwen. Een heerlijk seizoen om te bingewatchen.
Volg Gomorra (2014)
Episode 12
04x12