9
anonymous geeft "Gomorra - Seizoen 1 (DVD)" een 9.
Geschreven door anonymous op 27 Maart 2015.
0
0

Gomorra - Seizoen 1 (DVD)

Het eerste seizoen van Gomorra laat treffend zien hoe bikkelhard de maffiawereld kan zijn. Zonder enig mededogen worden (mogelijke) verraders op brute wijze vermoord. In de serie volgen we de familie Savastano, met aan het hoofd de emotieloze Don Pietro (Fortunato Cerlino, Fortapàsc). Hij is de absolute leider van de maffiagroep en beschikt over veel trouwe volgers. Eén van deze volgers is Ciro Di Marzio (Marco D'Amore, Love is All You Need). Ciro begint naarmate het eerste seizoen vordert steeds meer te twijfelen aan het doen en laten van Don Pietro. Wanneer er bij een zoveelste wraakactie goede vrienden van Ciro te komen overlijden, neemt het vertrouwen in Don Pietro nog verder af. Toch vraagt Don Pietro Ciro om zijn zoon Gennaro (Salvatore Esposito, Il clan dei camorristi) op te leiden tot een groot en machtig man om, wanneer te tijd rijp is, het stokje over te nemen van hemzelf.

Ciro komt al snel tot de conclusie dat Gennaro er nog lang niet klaar voor is, maar liegt daarover ten opzichte van Don Pietro, wat hem niet in dank wordt afgenomen. Wanneer Don Pietro, nadat hij is opgepakt, in de gevangenis belandt, moet Gennaro zijn taken overnemen, met Ciro aan zijn zijde. Het is mooi in kaart gebracht hoe Ciro probeert Gennaro de fijne kneepjes van de maffiawereld onder de knie te krijgen. Ciro neemt Gennaro op sleeptouw, iets dat Gennaro erg waardeert. Maar naast het zijn van de baas over een enorme maffiagroep, heeft Gennaro nog veel meer dingen aan zijn hoofd die zijn ontwikkeling niet ten goede komen. Zijn moeder Imma (Maria Pia Calzone, Equilibrium) probeert Gennaro toch op het 'juiste' pad te krijgen, om de succesvolle organisatie voort te zetten. Imma speelt net als haar man een keiharde rol in de serie. Net als haar man staat het woord 'emotie' niet in haar persoonlijke woordenboek. Dit maakt haar een erg geloofwaardige actrice.

Na een bizarre periode is Gennaro compleet veranderd en neemt hij de zaken veel serieuzer. Ciro heeft het hier af en toe knap lastig mee, wat leidt tot vreemde situaties. De verandering van Gennaro is fantastisch in beeld gebracht. Je herkent hem bijna niet meer terug. Ik vind dat deze verandering de serie ten goede komt. Omdat ik niet wil verklappen wat er precies gebeurt, treedt ik over deze gebeurtenis niet in details. Ik durf wel te stellen dat dit het kantelpunt in het eerste seizoen is.

Ciro bevindt zich in een lastige situatie. Zijn echte baas Don Pietro zit achter slot en grendel, en de huidige baas is niet meer de Gennaro die Ciro kende. Hoe Ciro hier mee omgaat is mooi in beeld gebracht. Omdat er geen sprake meer is van een duidelijke structuur binnen de groep gaat er het een en ander mis. Dit heeft natuurlijk gevolgen, wat meestal betekent dat iemand het loodje moet leggen. Dit laat perfect de harde maffiawereld zien vind ik; wanneer iemand niet doet wat jij wil, moet deze persoon 'opgeruimd' worden.

Voor mij was het eerste seizoen van deze serie een lust voor het oog. De manier waarop de verschillende personages met hun rol omgaan is echt heel erg knap uitgevoerd. Don Pietro spant voor mij toch echt de kroon. Hij toont werkelijk waar het gehele eerste seizoen geen enkele emotie, wat hem erg geloofwaardig maakt als maffiabaas. Hetzelfde geldt voor Ciro, die zijn werk en privéleven gescheiden probeert te houden en hier goed in slaagt. Het ene moment knalt hij iemand de ogen uit het hoofd, het andere moment zit hij met zijn dochtertje op schoot op de bank.

Het leuke aan het eerste seizoen vond ik het feit dat er meerdere verhaallijnen kwamen. In het begin volg je vooral Ciro, maar later komen daar ook andere personages bij. Gennaro bijvoorbeeld. Ook de vrouw van Don Pietro, die voordat haar man in de gevangenis belandt bijna geen rol van betekenis speelde, zien we steeds vaker in beeld. Het verraad, de behoefte naar geld en macht en de brute moorden die daarbij gepaard gaan, maken van Gomorra een heuse hit op het gebied van maffiaseries. Ook al is de serie niet altijd even geloofwaardig, (Ciro overleeft een aanslag met twee handgranaten) wordt de keiharde drugswereld mooi weergegeven.

Ik kan daarom ook niet wachten tot het tweede seizoen gaat beginnen! Ik ben erg benieuwd hoe ze het spannende einde van het eerste seizoen een vervolg gaan geven. Ik troost mezelf met het feit dat er in ieder geval een nieuw seizoen gaat komen, wanneer is helaas nog niet bekend. De serie houd je in zijn greep, je wilt telkens verder kijken: een echte aanrader. En oja, na het kijken van het eerste seizoen weet ik in ieder geval hoe je 'begrepen?' in het Italiaans zegt!
Volg Gomorra (2014)
Episode 10
Episode 10