Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 25 Oktober 2019.
4
0

Goliath - Seizoen 3

"How did you getting pregnant happen?"
"I had sexual intercourse with a man."

Als je me had verteld dat ik naar een nieuw seizoen van Fargo zat te kijken, met opnieuw de nog steeds belachelijk charismatische Billy Bob Thornton in de hoofdrol, had ik je ook geloofd. Het derde seizoen van Goliath lijkt niets van doen te hebben met de eerste twee seizoenen van de geweldige juridische dramaserie. Het lijkt juist alles te maken te hebben met de eerste drie seizoen van de fantastische serie Fargo. En dan speciaal het eerste seizoen van Fargo, waarin Thornton een geweldige hoofdrol had als Lorne Malvo.

Ik zei expres 'belachelijk charismatisch', want een louche advocaat die constant rookt en drinkt zou niet charismatisch moeten/kunnen zijn. Thornton als Billy McBride is dat dus wel. Hij is aantrekkelijk, charismatisch en komt geloofwaardig over. Hoe Thornton dat voor elkaar krijgt? Daarvan heb ik geen idee, maar hij flikt het al drie seizoenen lang je aandacht vast te houden en het verhaal van McBride fantastisch over te brengen. Het derde seizoen zou zomaar een eerbetoon aan David Lynch kunnen zijn, maar ik denk dat het onbewust zo is geworden.

You're going to be an excellent mother. I can tell

Zoals gezegd is Thornton geweldig, al is er in het derde seizoen een verschil. Hij is niet de enige die schittert in dit vreemde, maar goede seizoen van Goliath. In het derde seizoen komen het eerste en tweede seizoen samen. Dit is lastig uitleggen zonder spoilers weg te geven, maar geloof me als ik zeg dat het echt zo is. We zien Dennis Quad (Vegas) als Wade Blackwood, Amy Brenneman (The Leftovers) als Diana Blackwood en Beau Bridges (The Millers) als Roy Wheeler. Er zit vast wel ergens een nominatie aan te komen bij een grote televisieprijs, denk ik zo maar.

Goliath
© Prime Video

You only live once

De acteurs zijn zeer goed op hun plek in Goliath en maken het een plezier om naar te kijken. De verhouding tussen broer en zus Blackwood bezorgt mij de rillingen. Het lijkt op iets pervers maar is het net niet. Zo goed zijn de beide acteurs op elkaar ingespeeld. Het spel is overtuigend, van het begin tot het eind. Dat water een dergelijke droge stof was kon ik ook niet bevroeden toen ik aan het seizoen begon. Sommige stukken in de serie lijken saai, droog en technisch. Vooral de juridische mambo jambo is bij vlagen pittige kost. Als je dan ziet wat McBride ermee doet is dat wel weer fantastisch.

Ook Nina Arianda als Patty Solis-Papagian is gegroeid in haar rol. Haar loopje en de manier waarop ze mensen verbetert als ze haar naam verkeerd uitspreken, wat nogal eens wil voorkomen, verveelt nooit. Voor de derde keer zet zij een fantastische Patty neer. Een Patty die dit keer níet wordt weggespeeld door Thornton. Ook Brittany en Denise spelen dit keer een belangrijke rol in het leven van de advocaat McBride. Het is heerlijk om te zien hoe de acteurs de jas van hun alter-ego’s steeds lekkerder vinden passen.

De manier van opnemen, inclusief flashbacks, is soms wat lastig te volgen. Gaandeweg de afleveringen wordt het echter steeds duidelijker hoe het verhaal in elkaar steekt. Dit keer speelt het grootste gedeelte van de afleveringen zich af in Central Valley, waar het kurkdroog is. McBride en consorten hebben hun handen vol aan de Blackwoods en de bewoners die al maanden zonder water zitten. Al met al is het derde seizoen van Goliath heel apart maar nog steeds de moeite waard om naar te gaan kijken.

8,5 punten voor een beetje een vreemd, maar wel lekker, seizoen dat het verdient om een vervolg te krijgen, zeker gezien het einde.
Volg Goliath
It's Time