6.5
Bo Verhoef geeft "Goliath - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 15 november 2016.
3
0

Goliath - Eerste aflevering

Op papier lijkt Goliath een niet zo’n bijzondere serie. De hoofdpersoon is een antiheld, een typische alcoholverslaafde die woont in een motel naast een bar met een oude kapotte Mustang als zijn vervoersmiddel. Daarnaast is hij gescheiden, maar heeft hij wel een hechte band met zijn tienerdochter, ook al laat hij haar bij hem komen wanneer hij zoveel drinkt. En om een schepje er boven op te doen, is hij uiteindelijk wel de held die de dag redt, ook al is hij een ontzettende klootzak. Goh, Amazon, kon het nog origineler?

Echter wordt deze antiheld ontzettend goed vertolkt door Billy Bob Thornton, bekend van Fargo. Hij speelt Billy McBride, een man wiens alcoholisme alles doet overstijgen, maar wel een van de machtigste advocatenkantoren in de wereld heeft opgericht. Daar werkt hij echter niet meer, nadat hij eruit is gezet vanwege zijn slechte gedrag en zijn spectaculaire ruzie met partner Donald Cooperman (William Hurt, The Incredible Hulk). Nu is hij iemand die pleidooi deals regelt voor kleine criminelen, wiens namen hij zich vaak niet eens kan herinneren. Uiteindelijk komt hij terug in het bedrijf, met een casus waarin een broer vermoedelijk zelfmoord heeft gepleegd door middel van het opblazen van een boot in het midden van de oceaan. De boot was eigendom van het bedrijf waar hij werkte, wat weer een klant is van het bedrijf van Billy, waardoor McBride en Cooperman weer genoeg problemen krijgen.

Goliath
© Prime Video

De serie telt acht afleveringen en elke aflevering is een gedeelte van het grotere geheel. Elke aflevering draait om een taak die vervuld moet worden, om uiteindelijk bij de rechter en de rechtszaak te komen. Dit is geen revolutionaire manier van vertellen. Het is gewoon een manier om een verhaal op te breken in kleine puzzelstukjes en de kijker pas aan het einde de gehele puzzel te laten zien. Meer series doen dit en eigenlijk ben ik er vaak wel fan van. Het is vaak het extra element dat ervoor zorgt dat ik blijf kijken. De ironie hiervan is echter, dat het bij Goliath vooral voelt alsof er per aflevering niet genoeg tijd is om het hele verhaal te vertellen. Sommige delen in de serie voelen gehaast en sommige karakters komen niet helemaal tot uiting. Wat erg jammer is, gezien het feit dat Billy Bob Thornton erg goed speelt en eigenlijk de gehele serie draagt.

Uiteindelijk, denk ik, krijg je als kijker te weten of de dood van de broer een zelfmoord, ongeluk of moord betrof. Maar voordat je daar komt als kijker, moet je eerst door uren van juridische manoeuvreren, advocatenpolitiek, onethisch gedrag en algemeen gesjoemel heen komen. Als dat je interesseert en je houdt van een sterke hoofdrolspeler, ga Goliath dan vooral kijken. De serie heeft het old-school gevoel van goede oude series en beschikt tevens over de neiging om snel de volgende aflevering te kijken. Dat is precies een combinatie die in deze wereld een sterke televisieserie kenmerkt. De serie is echter niet perfect en dat moet je in je achterhoofd houden, maar in de kern doet Goliath het meer goed dan slecht.
Volg Goliath
It's Time
It's Time