Mandy Gelling-Potharst geeft "Goliath - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 6 november 2016.
4
0

Goliath - Seizoen 1

Everybody pulls for David, Nobody Roots for Goliath

Vele van ons zullen zich Billy Bob Thornton nog kunnen herinneren als de alom geliefde psychopathische moordenaar in het eerste seizoen van Fargo. En Thornton is weer teug in een rol met een ruw randje van goud. Dit keer speelt hij de rol van de aan lager wal geraakte advocaat Billy McBride die het op gaat nemen tegen zijn voormalige advocatenkantoor Cooperman & McBride. En dan vooral tegen zijn voormalige zakenpartner Donald Cooperman, een werkelijk briljante rol van de ras-acteur William Hurt (Humans).

Iedereen in de serie Goliath speelt op zeer hoog niveau en dat is prettig om naar te kijken. Daardoor vergeet je hier en daar een plotgaatje en de vragen die overblijven aan het eind zijn ook van wat minder belang. Thornton maakt van het verhaal van Goliath iets bijzonders, want het verhaal op zichzelf is niet nieuw. Maar met Thornton en Hurt aan het roer krijgt het verhaal een andere dimensie. Een diepgang en een soort van verfijning die je zelden ziet in series.

McBride zit in Goliath vaak in de kroeg op de hoek zijn leven te overdenken met Jan de Loper. Maar als er zich een zaak voordoet die al snel alle kanten op gaat, behalve de goede stort McBride zich daarop. Als dan ook nog iemand voor zijn ogen dood gaat, wordt hij een pitbull die zich in de zaak vastbijt, tegen beter weten in. Iedereen in en rondom deze zaak wordt erdoor geraakt en dan vooral van de slechtste kant.

Goliath
© Prime Video

Tegen beter weten in hoop je als kijker dat het goed gaat aflopen, en in zekere zin doet het dat wel. Maar er is zeker nog ruimte voor een tweede seizoen; een tweede ronde voor McBride, Cooperman en consorten. Het eerste seizoen, uitgezonden door Amazon, heeft acht afleveringen en voor de ware binge-watchers onder ons is deze serie uitstekend geschikt. Als je Thornton in Fargo al goed vond dan zal hij je zeker in Goliath niet teleurstellen, net als de rest van de cast.

King Saul thought Goliath was too big to fight – David thought he was too big to miss

Ook de regie, de prachtige beelden, dialogen en muziek maken van Goliath een serie van topniveau. Heb je ergens in je drukke schema nog een gaatje voor een prima serie, plan Goliath dan in. Hurt en Thornton mogen van mij nog vaker van mijn beeldscherm spatten. 8,5 punten voor een uitstekende juridische dramaserie.
Volg Goliath
It's Time
It's Time