8
anonymous geeft "Golden Boy - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 juni 2013.
0
0

Golden Boy - Seizoen 1

Deze crimeserie gaat over een groep detectives bestaande uit vijf personages. De jongste toevoeging is Walter Clark (Theo James, Bedlam), de golden boy, die gepromoveerd wordt tot de afdeling Moordzaken nadat hij een collega-agent redt van de dood. De oudste detective, Don Owen (Chi McBride, Hawthorne), is de partner van Clark. De grootste rivaal van Clark is Christian Arojo (Kevin Alejandro, True Blood) wiens partner Deb McKenzie (Bonnie Somerville, The Ugly Truth) is. De vijfde detective is Joe Diaco (Holt McCallany, Law & Order) Tot zover is het allemaal een vrij standaard invulling van een crimeserie. Waarmee onderscheidt deze series zich van al die andere crimeseries? Het doel is dat Clark na zeven jaar al de Police Commissioner wordt. De serie gaat over hoe hij dit is geworden. Hiermee wordt in het begin van elke aflevering een vooruitblik vertoond, waarbij hij terugblikt naar een gebeurtenis in zijn carrière die er toe heeft geleid dat hij Police Commissioner is geworden.

De personages worden heel goed neergezet door de acteurs. In de eerste afleveringen is er geen ongemakkelijke stiltes, nee, de acteurs zitten meteen goed in hun rol. De personages mogen wel wat meer diepgang, maar daar wordt naarmate het seizoen vordert ook wel aan gewerkt. Er zit niet één zwak personage bij en dat is toch wel het vermelden waard.

Clark, de golden boy, wordt in het begin neergezet als een echte golden boy. Ik moet toegeven dat de schrijvers hier wel zijn gegaan voor het standaardverhaal: moeilijke jeugd, opgegroeid zonder stabiele ouders, verantwoordelijkheid voor zijn zusje etcetera. Dit wordt vaak gebruikt wordt om zijn zachte kant te laten zien en daarnaast ook het personage dat de wereld probeert te redden. Hij is dan ook niet mijn favoriet. Het best neergezette personage is die van Owen. Hij is de oudste, heeft veel meegemaakt in zijn politiecarrière en probeert zijn best te doen om Clark op te leiden. Hij is de man op wie iedereen kan bouwen en dat zet McBride ook geloofwaardig neer. Daarnaast heb je het standaardpersonage, de arrogante detective, die het niet leuk vindt dat golden boy alle aandacht krijgt. In het begin wordt dit nogal uitgemolken, maar later zie je meer kanten van Arojo waardoor zijn arrogantie steeds geloofwaardiger wordt. Het ligt in elk geval niet aan de acteur, deze doet zijn werk prima door dit cliché-karakter goed neer te zetten. Het mooie meisje van het bureau is McKenzie. Somerville is een goede keuze hiervoor, hoewel ik in het begin twijfelde aan de geloofwaardigheid van haar als agent. Ze doet het goed en is één van de betere acteurs. Haar personage zou echter wel meer diepgang mogen, zodat we meer van haar acteertalent kunnen zien. De vijfde detective wordt neergezet als het type waar iedereen het goed mee kan vinden. Ook goed geacteerd, maar ook hier weer weinig diepgang voor het personage.

Veel nadruk ligt op het persoonlijke leven van Clark, met daarnaast wat meer ruimte voor Owen en Arojo ten opzichte van de overige personages. De echte crimeserie-liefhebber zal zich hier dan ook in het begin doorheen moeten worstelen voordat de misdaden goed aan de orde komen. Bij de latere afleveringen is er meer aandacht voor de misdaden, maar van hoogstaand niveau zijn deze niet. Wat mij het meeste tegenstond is dat de actiescènes te amateuristisch waren, zeker voor een crimeseries. Daarnaast zie je in alle afleveringen alleen dit vijftal criminelen oppakken, zonder back-up. Een grote pluspunt is wel dat met de laatste aflevering het cirkeltje rond is. Clark werkt dan aan een cold case waarmee hij in de eerste aflevering werd opgezadeld door Owen.

De serie is gecancelled, wat geheel onterecht is naar mijn mening. Ik geef toe dat het nog niet meteen overtuigend een hitserie is, maar de acteurs zijn allemaal zeer goed waardoor het zeker potentie had.
Volg Golden Boy (2013)
Next Question
Next Question