7.5
anonymous geeft "Goedenavond, Dames en Heren - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 15 augustus 2015.
0
0

Goedenavond, Dames en Heren - Seizoen 1

Na het succes van ‘Moeder, ik wil bij de revue’ kwam omroep MAX dit jaar met een nieuwe nostalgische serie: ‘Goedenavond, dames en heren’. De achtdelige serie brengt ons terug naar de beginjaren van de jaren ’60, toen de televisie steeds meer onder de aandacht kwam.

Goedenavond, Dames en Heren
© Omroep MAX

Anton (Kees Hulst, o.a. ‘t Schaep Ahoy) en Els van Dijk (Loes Wouterson, o.a. Penoza) hebben een kapperszaak, die al jaren een bedrijf van de familie is en dat ook moet blijven. Hun dochters Ietje (Anna Raadsveld, o.a. Hoe duur was de suiker?) en Eef (Sophie Höppener, o.a. Soldaat van Oranje) worden door Peter van Dijk (Paul R. Kooij, o.a. ’t Schaep Ahoy), de broer van Anton, gevraagd om auditie te doen voor televisieomroepster. Dat pakt voor de één toch beter uit dan voor de ander: een nieuwe, spannende wereld voor de één, een tijd van persoonlijke tragedies en veranderingen voor de ander.

Ondertussen telt Nederland 250.000 televisieaansluitingen en bestaat de omroep 12,5 jaar, een feest dat Peter groots wil vieren. Ook probeert hij hiermee gemaakte fouten te herstellen. Lukt het Peter om het zangduo Benno (Huub Stapel, o.a. Moeder, ik wil bij de revue) en Will (Loes Luca, o.a. Ja zuster, nee zuster) – waar hij jaren geleden de manager van was - terug te krijgen voor de camera's? En welke gevolgen hebben de keuzes van de dochters Ietje en Eef voor de familie van Dijk?

Vragen waar je in de loop van de serie antwoord op krijgt en die niet al te verrassend uitpakken. Toch mist er over het algemeen vrij weinig aan de serie, tenzij je veel diepgang verwacht. Een kleine kritische noot in de zin van katholieken gaan met katholieken en niet met communisten of simpelweg geen katholieken is haast niet aanwezig. Het enige tegengeluid komt van het vriendje van Eef, Rudy (Thijs Prein, o.a. De Meeuw), die op een Kreidler rijdt.

Voor eenieder die even terug in de tijd wil en een kijkje wenst te krijgen in de mediawereld van de jaren ’50 en ’60, is ‘Goedenavond, dames en heren’ absoluut fijn om even bij weg te dromen. En met een tranentrekkende slotaflevering kun je niet anders dan stellen dat dit een geslaagde serie is. Bovendien word je door de muziek teruggezogen naar de jaren ’50 en ’60 met liedjes als ‘De Postkoets’ van de Selvera’s, ‘Que Sera, Sera’ van Dorris Day en ‘Onderweg’ van Boudewijn de Groot.

De goede kwaliteit van de serie komt niet enkel door de nostalgische sfeer, fijne muziek en het script, de casting draagt hier ook zeker een steentje aan bij. Naast Loes Luca, Huub Stapel en Paul R. Kooij staan ook namen als Peter Blok, Anne-Marie Jung, Peter Bolhuis en Yannick van de Velde op de lijst, die stuk voor stuk de serie naar een hoger level hebben weten te brengen.
Volg Goedenavond, Dames en Heren
Aflevering 8
Aflevering 8