8
Ron Schoonwater geeft "Godless (2017) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 december 2017.
1
1

Godless (2017) - Seizoen 1

Godless is een western die klassieke trekjes vertoont in een hedendaagse achtergrond. De interraciale kwesties tussen native Americans, blanken en negers worden bijvoorbeeld genegeerd. Ook een lesbische relatie tussen vrouwen levert geen discussie op. Iets wat in die tijd ondenkbaar was. Aan de andere kant kent Steven Soderbergh zijn klassiekers. Een gemeenschap die op het oog zwak is wordt bedreigd door een grote, brute bende. Een revolverheld met een verleden, een sheriff met gebreken, weidse landschappen die mooi in beeld gebracht worden, Godless heeft het allemaal.

Het verhaal draait grotendeels om La Belle. Een klein mijnstadje waarin de mannen grotendeels overleden zijn. De vrouwen bepalen daarom noodgedwongen het dagelijkse leven. Op een ranch daarbuiten leeft Alice Fletcher (Michelle Dockery, Downton Abbey) met haar half indiaanse zoon Truckee en haar Indiaanse schoonmoeder Iyovi (Tantoo Cardinal, Frontier). Wanneer bij de ranch een gewonde vreemdeling aankomt start voor La Belle en haar inwoners het verhaal.

Godless (2017)

De gewonde vreemdeling blijkt niemand minder dan voormalig bendelid Roy Goode (Jack O'Connell, Skins). Roy is uit de bende gestapt van zijn surrogaat vader Frank Griffin (Jeff Daniels, The Newsroom). Frank draait, samen met zijn bende van meer dan dertig cowboys, compleet door als Roy hem benadeeld. Een van de gevolgen is dat Frank zijn linkerarm moet missen na een vuurgevecht met Roy. Frank zijn wraak is verschrikkelijk. Hij moordt een heel stadje uit en zet een furieuze jacht in op Roy. Frank kondigt aan dat iedereen die Roy een veilige haven gunt op dezelfde wraak als het uitgemoorde stadje kan rekenen.

De conclusie is, ondanks de minpuntjes, dat Godless een geslaagde western is.

Godless neemt de tijd om het verhaal te vertellen. Met flashbacks wordt het verleden van de verschillende hoofdpersonages in beeld gebracht. Het neemt ook de tijd om de relaties die ontstaan door nieuwe ontwikkelingen prima uit te diepen. Zo is het al snel duidelijk dat Alice en Roy meer voor elkaar gaan voelen. Dit traditionele aspect van een western wordt echter meer vanuit Alice verteld. Frank blijkt meer dan alleen een brute leider. Hij declameert niet alleen Bijbelteksten maar handelt er ook nog wel eens naar. Ook de relatie tussen de vrouwen van La Belle en de mannen die de mijn willen exploiteren krijgt voldoende aandacht. Personages als sheriff Bill McNue (Scoot McNairy, Halt And Catch Fire), zijn lesbische zus May Agnes (Merritt Wever, The Walking Dead) en hulpsheriff Whitey Winn (Thomas Brodie-Sangster, Game Of Thrones) leveren mooie televisie op.

Godless (2017)

De serie is echter niet perfect. De uiteindelijke strijd hangt van allerlei toevalligheden en onvolkomenheden aan elkaar. Het haalt de geloofwaardigheid van de serie behoorlijk omlaag. Er is nauwelijks een strategie in het gevecht en het uiteindelijke einde is (natuurlijk) voorspelbaar. Daarnaast wordt de romantiek wel erg overdreven in een scène waarin het dorp helemaal uitloopt om hun mannen naar de mijn te brengen. Jammer, want over het algemeen is Godless een prima traditionele western met eigenzinnige eigenschappen. De conclusie is, ondanks de minpuntjes, dat Godless een geslaagde western is. Met dank aan de schitterende beelden, de acteurs en het drama achter het verhaal.
Volg Godless (2017)
Homecoming
Homecoming