Peter Rotthier geeft "Glad IJs - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 5 juli 2021.
1
0

Glad IJs - Seizoen 1

De ontvoering van ijskoning Phil Druyts zorgt voor heel wat commotie bij zijn familie.

Glad IJs draait rond de familie Druyts, de eigenaars van een ijsfabriek ergens in de Kempen. In de eerste aflevering wordt Phil Frisco, de drijvende kracht achter het succes van de ijsventers ontvoerd. Die ontvoering zet heel wat radartjes aan het werk. Langzaam maar zeker komt de kijker alle geheimen van de familie te weten. Ook het waarom van de ontvoering wordt al vlug duidelijk.

Je kan Glad IJs opsplitsen in drie verhaallijnen die af en toe samenkomen, maar die ook geregeld zelf opsplitsen om dan achteraf ofwel terug naar de basis terug te komen of er net verder van weg te lopen.

De eerste verhaallijn draait rond de ontvoering op zich. Hoe houdt de Pater Familias zich staande bij zijn ontvoerders? Wat gebeurt er allemaal wanneer niet alles loopt zoals het gepland is? En hoe worden die problemen opgelost. De ontvoerders van Phil Frisco zijn niet direct voorzien van een flink stel hersenen zodat ze meer dan eens in de problemen komen.

Glad IJs
© Streamz

Een tweede verhaallijn is opgebouwd rond de familie van het slachtoffer. Hoe reageert ieder van hen op de ontvoering? De oudste zoon is een van de onderliggende oorzaken van de ontvoering, net als vrouwlief die een affaire heeft met de notaris. De jongste zoon is een nietsnut die geniet van de geneugten van het leven en de dochter van de familie is een kunstenares.

Tenslotte is er nog de verhaallijn van het politieonderzoek waarbij een gedreven, op promotie beluste vrouwelijke inspecteur de degens kruist met een geroutineerde en oudgediende ondergeschikte in haar team. Terwijl de ene met haar onderzoek vooral punten wil scoren, voert de andere een degelijk onderzoek en komt hij heel wat te weten over de interne keuken bij familie Druyts.

Op zich is het hele verhaal rond Glad IJs zeker niet spraakmakend of origineel. Sommige twists in het verhaal zie je al van ver komen. Het sterke punt van deze serie ligt echter bij de manier waarop dit verhaal vertaald wordt in de beelden. IJzersterke acteurs, waarvan je sommigen niet direct zal associëren met de rol die ze in deze serie op zich nemen, zorgen ervoor dat deze met slapstick gestoffeerde dramaserie luchtig blijft van bij de aanvang tot aan het einde van de slotaflevering.
Volg Glad IJs
Episode 10
Episode 10