8
anonymous geeft "Girls - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door anonymous op 24 Mei 2014.
0
0

Girls - Seizoen 3

Tjonge, jonge, jonge, wat een gedoe weer met die Girls. Het derde seizoen zit er op en misschien kunnen we nu eindelijk eens echt een antwoord geven op de vraag of het Hannah Horvath lukt om de stem van haar generatie (en toevallig ook de mijne) te zijn. Deze generatie Y of de millennials wordt vaak kritisch omschreven als pretentieus, zelfingenomen, narcistisch, geprivilegieerd en bovenal lui. Hoe zit dat met de meiden in dit seizoen?

Het tweede seizoen was een stuk zwaarmoediger dan het eerste en zond de meiden op eigen houtje op pad in verschillende verhaallijnen, om uiteindelijk weer precies daar uit te komen waar ze begonnen waren. Maar de relatie tussen Adam en Hannah lijkt een stuk gezonder en evenwichtiger te zijn dan tijdens hun eerste twee pogingen. De omslag komt echter in de aflevering waarin Hannah’s uitgever David plotseling overlijdt. Dit is de eerste keer dat er iemand in Hannah’s leven overlijdt. Adam is meteen geschrokken en vraagt Hannah hoe ze zich voelt, maar zij lijkt zich voornamelijk druk te maken over wat dit betekent voor haar e-book. Gedurende de aflevering voltrekt dit scenario zich met meerdere personages en verwijt iedereen Hannah dat ze zelfingenomen is. Maar het is vooral de botsing tussen Adam en Hannah die van deze gebeurtenis meer maakt dan slechts een voorbeeld van Hannah’s egoïsme. De botsing is namelijk het begin van de scheuren die zich gaan vertonen in hun relatie. Want Hannah ziet haar carrière hierna afglijden naar een punt dat ze niet voorzien had, terwijl het Adam juist eindelijk voor de wind lijkt te gaan nu hij is gecast in een stuk op Broadway. En dat eist uiteindelijk zijn tol, en Adam en Hannah gaan wederom uit elkaar.

Marnie zag haar toekomst in duigen vallen toen ze ontslagen werd in het eerste seizoen, maar door de hereniging met Charlie had ze in ieder geval één vlak van haar leven weer op de rit. Helaas had Charlie er geen zin meer in (zowel on-screen als off-screen, gezien het feit dat Christopher Abbott, die de rol vertolkt, abrupt de show had verlaten omdat het niet meer zo boterde tussen hem en de makers) en is Marnie weer terug bij af. Dat betekent dat Marnie’s existentiële crisis zich nog even doorzet in het derde seizoen. De leukste verhaallijn dit seizoen voor Marnie, vond ik haar affaire met Ray. De twee totaal verschillende types haalden iets in elkaar naar boven dat we niet vaak zien bij deze standvastige karakters. En de ongemakkelijkheid die ermee gepaard ging was vaak hilarisch. Tegen het einde van het seizoen heeft Marnie weer een huis en een baan, en ik hoop dat haar dagen als zoekende twintiger voorbij zijn, want wat mij betreft was de verhaallijn wel een beetje uitgespeeld.

Shoshanna wordt altijd gezien als de schattige van het stel, maar kan soms onterecht venijnig uit de hoek komen. Tijdens een toast voor Hannah’s vijfentwintigste verjaardag verwondert ze zich hardop over hoe weinig de andere drie eigenlijk bereikt hebben in hun leven sinds hun afstuderen. En hoewel ze met dit soort opmerkingen vaak de spijker op de kop slaat, komt dit op mij als kijker vaak raar over, omdat de vier jaar jongere Shoshanna vaak een iets te naïef beeld heeft van de toekomst. En waar Marnie dus weer langzaam is opgeklauterd, begint Shoshanna in dit seizoen te merken dat het leven soms dingen in petto heeft die niet perfect in haar strakke vijftienjaren-plan passen. Ik ben benieuwd hoe ze hier in het vierde seizoen mee om zal gaan.

Jessa bleef dit seizoen wat op de vlakte. Veel van haar verhaallijnen waren situaties waarin Jessa gewoon Jessa was, en was er niets nieuws onder de horizon. Slechts in de laatste aflevering kwam er iets interessants op haar pad, wanneer een oudere zieke vrouw Jessa vraagt haar te helpen om een einde aan haar leven te maken. Dit ging echter zo snel (het ene moment doet ze Jessa het voorstel, het andere moment smeekt ze Jessa een ambulance te bellen omdat ze zich heeft bedacht) dat ook dit niet echt een noemenswaardige verhaallijn werd. Maar Jessa leeft dan ook zo ver op de rand van de wereld waarin de andere personages zich begeven, dat haar verhaallijnen altijd moeilijk in het grote geheel zullen passen.

Hannah en haar vriendinnen lieten dit seizoen weer wat sterke staaltjes zien van pretentieus, zelfingenomen, narcistisch en geprivilegieerd zijn. Hoewel Hannah zeker niet voor mij spreekt, laat staan voor onze hele generatie, zijn de situaties in Girls wel heel herkenbaar. De realisering dat je misschien nooit iets zal doen of maken wat de wereld gaat veranderen, de vervreemding van je vrienden, dat je carrière maar niet van de grond komt terwijl anderen als een raket lijken te gaan. En misschien willen we dan allemaal eigenlijk niets liever dan heerlijk egoïstisch en zelfingenomen als Hannah de kont in de krib gooien. Ergens is Hannah ook benijdenswaardig in de manier waarop ze stug haar dromen na blijft jagen, zelfs als de rest van de wereld daarvoor moet wijken.

Het seizoen eindigde met groot nieuws voor Hannah; ze is aangenomen voor een postuniversitaire opleiding buiten New York. De vraag is of ze dit aanbod, dat altijd een droom van haar is geweest, zal aannemen, wat haar nog verder van haar vriendinnen weg zal drijven. De twee afleveringen dit seizoen waarin ze met z’n vieren samen waren, leverden namelijk de beste dynamiek in de serie op (Hannah’s verjaardagsfeestje en het weekendje naar the Hamptons). We zullen zien wat de toekomst brengt voor de girls.
Volg Girls
Latching
Latching