Bo Verhoef geeft "Ginny & Georgia - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 13 Mei 2021.
1
0

Ginny & Georgia - Seizoen 1

Een heerlijk luchtige en vermakelijke serie die je in een keer uit kunt kijken.

Ginny & Georgia is een vrij nieuwe drama en comedyserie van Netflix. De serie draait om, hoe kan het ook anders, Ginny en Georgia. Georgia is een 30-jarige moeder van twee (Ginny en Austin) die, nadat haar man is overleden, naar een andere stad verhuist voor een nieuwe start. Iets wat ze blijkbaar vaker doet nadat haar relatie eindigt. Ginny is een vijftienjarig meisje, die volledig in haar puberteit zit. Austin is een schattige jongen van negen en is gek op Harry Potter. De serie heeft maar tien afleveringen en is erg vermakelijk om naar te kijken en zelfs hier en daar verrassend. Het recept voor een heerlijke luchtige Amerikaanse serie, die heel erg geschikt is om in een keer weg te kijken. Hoewel, misschien is niet iedereen het met me eens over de term luchtig…

Een wildere moeder-dochter relatie dan in Gilmore Girls.

De moeder-dochter relatie tussen Ginny en Georgia doet me erg denken aan Gilmore Girls, maar dan een iets wildere variant. Verder stoppen de vergelijkingen tussen de twee series daar gelijk, want de series tonen weinig overeenkomsten. De show vertelt niet alleen het verhaal van het gezin in een nieuwe stad, maar laat ook veel beelden uit het verleden van Georgia zien. Op deze manier kom je meer over haar achtergrond te weten en ook leer je de redenen kennen waarom ze elke keer verhuist naar een andere stad.

De serie begint erg rustig en grappig. Ik begreep eerlijk gezegd eerst het doel van de serie niet zo. Ik snapte niet onder wat voor genre het nu precies viel en wist ook niet helemaal welke kant ze op wilden met het verhaal. Het voelde in het begin voor mij allemaal heel onsamenhangend, alsof ik naar een slechte romantische komedie aan het kijken was. Na twee of drie afleveringen zit je er echter helemaal in en leer je de karakters steeds beter kennen. Ook raak je steeds meer benieuwd naar de achtergrondverhalen en wil je weten waar de verhaallijnen in de serie heen gaan. De seriemakers hebben ook erg hun best gedaan als het gaat om diversiteit, want ik denk echt dat bijna iedere bevolkingsgroep wel een plekje heeft in deze serie.

Toch is er wel wat ophef over deze serie ontstaan. Er zitten namelijk een aantal scènes en gebeurtenissen in die niet bij iedereen even goed in de smaak valt. Zo gaat de serie behoorlijk veel over seks. Nu denk je misschien, waarom is dat zo’n probleem? Dat komt omdat de hoofdrolspelers eigenlijk tieners van vijftien of zestien jaar spelen en mensen dit eigenlijk nog niet bij die leeftijd vinden passen. Daarnaast worden er ook veel seksistische grappen gemaakt. Er was bijvoorbeeld veel ophef over een opmerking dat Georgia meer mannen heeft gehad dan Taylor Swift. Daarnaast komen er ook vrij zware onderwerpen aan bod, zoals seksueel misbruik, automutilatie, depressie, suïcidaliteit en huiselijk geweld. Dit zijn onderwerpen die vaker in Amerikaanse series rondom tieners voorbij komen, denk aan 13 Reasons Why, maar het kan confronterend zijn voor bepaalde kijkers.

Geen speciale serie, maar wel erg vermakelijk.

Eigenlijk vond ik Ginny & Georgia helemaal geen sterke serie en voelde het heel erg als een soort van rare mix van series die vroeger enorm populair waren. Toch heb ik de serie wel in één zit uitgekeken en heb ik me erg vermaakt. Je moet er echt wel inkomen, maar daarna kun je heel stiekem genieten van alle karakters, zoetsappige liefdes en cliché-waardige gebeurtenissen.
Volg Ginny & Georgia
I'm No Cinderella
I'm No Cinderella