7.5
anonymous geeft "Below the surface - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 8 november 2017.
2
0

Below the surface - Seizoen 1

Je kunt een soldaat wel uit de oorlog halen, maar de oorlog niet uit een soldaat. Ik weet dat dit weinig origineel klinkt, maar die woorden kwamen tijdens het kijken naar de Deense serie Below the Surface steeds weer in me boven. Naarmate het verhaal vordert, wordt namelijk steeds duidelijker dat de gijzeling in de metro van Kopenhagen veel, zo niet alles te maken heeft met de ervaringen van hoofdpersoon Philip Nørgaard (Johannes Lassen) tijdens zijn laatste NAVO-missie in Afghanistan. Het is een onaangenaam verleden, waarvoor hij zich met de grootst mogelijke moeite probeert af te sluiten. Maar tegen het eind van de achtdelige serie openbaart het zich toch onontkoombaar en op een bijzonder pijnlijke manier. Maar eerst het verhaal.

Op een regenachtige ochtend in oktober kapen drie gemaskerde mannen een treinstel van de metro van Kopenhagen. Ze gijzelen vijftien passagiers, dwingen hen uit te stappen en brengen hen naar een leegstaand metrostation in aanbouw. Een antiterrorisme-eenheid onder leiding van Philip Nørgaard en Louise Falck (Sarah Hjort Ditlevsen) wordt erop uit gestuurd om hen te bevrijden. De media volgen de gijzeling op de voet, zeker wanneer journaliste Naja Toft (Paprika Steen) optreedt als tussenpersoon en een inzamelingsactie start om het losgeld bijeen te krijgen. Gedurende acht dagen houdt de gijzeling Denemarken in zijn greep: acht dagen waarin onder de gegijzelden de angst en wanhoop groeien. Want de gijzelnemers maken duidelijk dat ze het metrostation niet levend zullen verlaten als aan hun eisen niet wordt voldaan. Vier miljoen euro en een vrije aftocht, anders gaan de gegijzelden er een voor een aan. Om hun woorden kracht bij te zetten, doden zij alvast een van de passagiers.

Zo duidelijk begint het verhaal echter niet. In de openingsscenes zien we Philip in uitermate benarde, zeg maar gerust: levensbedreigende omstandigheden. Hij wordt gevangen gehouden en, hoe weerloos hij ook is, regelmatig in elkaar geslagen. Door wie, waar en waarom wordt echter niet duidelijk. Uiteindelijk zal blijken dat deze scenes in Afghanistan spelen, een jaar voordat het gijzelingsdrama in Kopenhagen plaatsvindt.
Het verhaalverloop is eerlijk gezegd tamelijk obligaat. De gegijzelden raken langzaam maar zeker het wachten en beu en proberen enkele keren hun bewakers te overmeesteren. Dat mislukt natuurlijk, het verhaal beslaat namelijk acht afleveringen, één voor iedere dag dat de gijzeling duurt. En hoewel de gijzelnemers volharden in het gebruik van dreigende taal, reageren ze op de diverse bevrijdingspogingen verrassend mild. Blijkbaar is dat geld voor hen echt belangrijk.
Het verhaal komt in een stroomversnelling wanneer Louise met geavanceerde techniek de stem van een van de gijzelnemers herkent. Dat nieuws slaat bij Philip in als een bom: plotseling komt de werkelijkheid van zijn eigen gijzeling in Afghanistan, een jaar geleden, akelig dichtbij. Vanaf dat moment is er maar eén uitweg uit de impasse: hij zal zelf de metrotunnels in moeten om aan deze gijzeling een eind te maken.

Below the Surface heeft een ijzersterk slot. Dat wil echter niet zeggen dat daardoor de hele serie ijzersterk wordt, integendeel. Zoals wel vaker met Scandinavische series het geval is, had ik ook nu het gevoel dat het best met een paar afleveringen minder had gekund. Bovendien voegen de persoonlijke verhalen van enkele gegijzelden, die in het hoofdverhaal geweven zijn, niets toe, feitelijk lijden ze alleen maar af. Dat is jammer, want de storyline op zich is boeiend genoeg voor een sterke serie. Misschien had de scenarioschrijver, Kasper Barfoed, zich nog meer moeten laten inspireren door de wetten van het klassieke of drama: niet alleen de eenheid van tijd en plaats, maar ook die van handeling. Dat was het verhaal zeker ten goede gekomen.
Volg Gidseltagningen
Episode 8
Episode 8