5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Below the Surface (Gidseltagningen) - Seizoen 1 (DVD)" een 5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 3 Oktober 2017.
1
2

Below the Surface (Gidseltagningen) - Seizoen 1 (DVD)

De Deense dramaserie Below the Surface laat aan alle kanten steken vallen, en dan bedoel ik geen kleintjes. Nee, van die grote steken waardoor de sjaal die gebreid is meer op Zwitserse kaas lijkt dan op een lekker warme comfortabel model voor de koude wintermaanden. En niet alleen fouten zijn een gebrek in Below the Surface, ook het totale gebrek aan spanning nekt de serie.

Dit terwijl je van de makers van Forbrydelsen en The Bridge (2011) toch echt meer kwaliteit zou verwachten. In ieder geval niet zo vreselijk veel fouten in het plot, ze zijn zo talrijk en dat is zo jammer voor dit op het oog geweldige verhaal. Below the Surface had veel donkerder en spannender moeten worden. Maar of de makers konden dat niet, of durfden het niet aan vanwege het controversiële karakter van de daders.

Niet alleen fouten zijn een gebrek in Below the Surface, ook het totale gebrek aan spanning nekt de serie.

Het verhaal gaat over drie gijzelnemers die vroeg in de ochtend vijftien mensen uit een metro gijzelen. De gijzelaars zijn gewone mensen, op weg waren naar hun werk of andere bezigheden. De gijzelnemers zijn drie mannen: Alpha, Bravo en Charlie. Voor het overgrote gedeelte van de acht afleveringen hebben ze geen gezicht, ze worden bedekt door maskers. De gijzelnemers eisen 4 miljoen euro, dat is 30 miljoen Deense Kronen. Dan begint de klok te tikken. Wie zal als overwinnaar uit de metrotunnels stappen? De gijzelnemers met 4 miljoen of de Deense overheid die nog steeds 30 miljoen Kronen op de bank heeft staan?

Gidseltagningen
© Kanal 5

De gijzelaars kunnen uiteraard geen winnaars zijn, dat zijn ze nooit in dit soort drama’s. Maar als het verhaal zich ontvouwt, merk je als kijker dat je, door de maskers, niets voelt bij de gijzelnemers. Je voelt geen angst of haat of boosheid. Maar ook de gijzelaars komen er niet best van af. De karakters worden niet aan ons voorgesteld en tegen de tijd dat je enige sympathie kan gaan voelen met één of meerdere karakters, is het vaak al te laat.

Maar ook de onderhandelaars en het speciale terrorisme-team kan nergens rekenen op medeleven. Ze zijn zo apathisch dat je bijna alleen medelijden met de gijzelaars krijgt omdat je weet dat als dit zo doorgaat, ze nooit levend uit die metrotunnel zullen stappen. Het lijkt haast alsof de Denen niet om kunnen gaan met dit soort verhalen. Waarom gooi je er geen Scandinavisch donker jasje overheen? Het kan echt geen kwaad om jezelf niet in het zonnetje te zetten.

Het lijkt haast alsof de Denen niet om kunnen gaan met dit soort verhalen.

Het hele verhaal inclusief karakters kwamen bij mij doods en ééndimensionaal over. Net als de dvd-uitvoering trouwens, die niets extra’s bevat. De twee dvd’s met elk vier afleveringen is alles wat je krijgt. Samen met een folder van Lumiere is dat heel schaars. Maar misschien past dat juist wel bij Below the Surface, schaarsheid en fouten troef. Mocht er een tweede seizoen gaan komen, sla ik deze met liefde over. 5 punten is misschien nog te veel voor onpersoonlijke karakters en een halfbakken verhaal dat nooit echt spannend wordt.
Volg Gidseltagningen
Episode 8
Episode 8