8.5
Hessel Hoekstra geeft "Ghosts (2019) - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 4 november 2020.
5
0

Ghosts (2019) - Seizoen 2

Ghosts (2019) bleek vorig jaar een aangename verrassing. In het eerste seizoen van deze BBC-komedie erft een jong stel een oud landhuis dat ze tot hotel willen ombouwen. Het probleem is echter dat het er wemelt van de spoken die niet zo blij zijn met de verbouwingsplannen en de nieuwe bewoners daarom weg proberen te krijgen. De spoken vormen een bonte verzameling typetjes uit alle tijdperken en een groot deel van de hilariteit zit hem in de tegenstellingen tussen deze figuren. Het was dan ook geen verrassing dat de BBC besloot om deze serie te vernieuwen tot tenminste een derde seizoen. En het tweede seizoen bewijst dat er nog genoeg te vertellen valt over deze bewoners van het hiernamaals.

In seizoen twee hebben Alison (Charlotte Ritchie) en Mike (Kiell Smith-Bynoe) vrede gesloten met de spoken en hebben ze afgezien van het plan voor een hotel. In plaats daarvan verhuren ze het huis als locatie voor trouwerijen en feesten. Maar wanneer ze hun eerste klant krijgen, blijken de spoken toch nog op de meest onverwachte manieren roet in het eten te gooien.

De extreme typetjes blijven grappig

Waar seizoen één even nodig had om op gang te komen, weet het tweede seizoen gelijk je aandacht vast te houden. Mike, Alison en de spoken halen alles uit de kast om te vermaken en dat lukt. De grootste lol is natuurlijk het contrast tussen bijvoorbeeld een naïeve scoutingleider, een strenge legerkapitein en een preutse edelvrouw. Nog steeds vind ik oermens Robin (Laurence Rickard) en vunzige politicus Julian (Simon Farnaby) de leukste spoken. Maar dit seizoen sprongen ook de romantische dichter Thomas (Matthew Baynton, Gavin & Stacey) en heksenverbrandingsslachtoffer Mary (Katy Wix, Torchwood) er ontzettend uit.

Ook weten de schrijvers ontzettend inventief om te gaan met de situaties die voorbijkomen en hier veel grappen mee te maken. Bijna elke sitcom heeft wel een aflevering waarin de hoofdpersonen zich na een wild feestje niets meer van de avond ervoor kunnen herinneren en proberen te achterhalen wat er precies gebeurd is. Ook Ghosts (2019) heeft zo’n aflevering. Maar door er een paar spoken aan toe te voegen wordt het nog leuker. Ook de momenten waarin de spoken twee inbrekers proberen te verjagen, of wanneer ze elk hun eigen versie van een bepaalde gebeurtenis vertellen, zijn hoogtepunten.

Behalve grappige momenten, kent dit seizoen ook mooie emotionele momenten

Verder slaagt dit seizoen er ook beter in om af en toe een wat meer serieuze noot in het verhaal te verwerken. Het hoogtepunt hiervan (en wat mij betreft ook de beste aflevering van het seizoen) is wanneer één van de spoken over zijn dood vertelt. Hoe deze beste man aan zijn einde is gekomen is best wel tragisch en de makers weten hier een goede balans tussen humor en ernst te vinden. Ook het moment wanneer één van de spoken geconfronteerd wordt met de persoon die hem per ongeluk doodde is heel sterk.

Het tweede seizoen van Ghosts (2019) doet al het goede van seizoen één nog een keer dunnetjes over, om daar vervolgens nog een schepje bovenop te doen. Met wederom fantastische acteurs, extreme typetjes en veel grappen bewijzen de makers dat er nog heel veel te vertellen valt over het leven na de dood. Ghosts (2019) is verzekerd van een kerstspecial en een derde seizoen en ik kijk hier ontzettend naar uit.
Volg Ghosts (2019)
Last Resort
Last Resort