8
Hessel Hoekstra geeft "Ghosts (2019) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 13 november 2019.
3
1

Ghosts (2019) - Seizoen 1

Een jaar of tien geleden begon de BBC met het uitzenden van Horrible Histories: een kinderprogramma waarin lugubere gebeurtenissen uit de Britse geschiedenis met humoristische sketches uitgebeeld worden. Het valt wel een beetje te vergelijken met het Nederlandse Welkom in de Gouden Eeuw en soortgelijke programma’s. Nu zijn de schrijvers en acteurs terug met een wat meer volwassen komedie over lugubere Britse geschiedenis: Ghosts.

Het jonge stel Alison (Charlotte Ritchie, Fresh Meat) en Mike (Kiell Smith-Bynoe, Stath Lets Flats) erft een groot oud landhuis en besluit om het om te bouwen tot een hotel. Er is alleen één probleem: het wemelt er van de spoken en die zijn absoluut niet blij met wat er met hun laatste rustplaats gebeurt. De spoken besluiten om de nieuwe bewoners flink de stuipen op het lijf te jagen in de hoop ze weg te krijgen.

Dat het schrijfteam en de cast al langere tijd met elkaar optrekt blijkt wel uit hoe goed de acteurs op elkaar ingespeeld zijn en raad weten met het materiaal. De spoken die in het huis wonen zijn figuren uit alle tijdperken van de Britse geschiedenis: van oermensen tot slachtoffers van de pest en generaals uit de Tweede Wereldoorlog. Deze bonte verzameling van extreme typetjes biedt ontzettend veel mogelijkheden tot het vormen van een verhaallijn en het bedenken van leuke grappen.

De schrijvers en acteurs weten precies wat ze aan elkaar hebben

De leuke elementen hierbij zijn het contrast tussen de verschillende personages en de tijdperken waarin ze leven. Een voorbeeld is de hilarische dialoog tussen de geesten van een naïeve jongedame die niet weet hoe baby’s gemaakt worden en een edelvrouw die vermoord werd nadat ze haar echtgenoot op een homoseksuele daad betrapte. Het gehele ensemble aan acteurs is eigenlijk ijzersterk. Toch zijn mijn lievelingspersonages Julian Fawcett (Simon Farnaby, Detectorists), de geest van een vunzige politicus die in de jaren negentig om het leven kwam bij een seksschandaal, en Robin (Laurence Rickard, Yonderland), de geest van een oermens met een beperkt vocabulaire maar een enorm talent voor schaken.

De verhaallijn is inventief en gaat al heel vroeg een hele andere kant op dan je in eerste instantie zou verwachten. Deze wending is heel prettig, omdat de makers hier veel mee kunnen. Er zitten wel wat onwaarschijnlijke verhaalelementen tussen die enkel bedoeld zijn om het verhaal een bepaalde kant op te sturen, maar dat valt door de vingers te zien.

Al met al is Ghosts een heerlijk staaltje Britse komedie. Mocht je Horrible Histories leuk vinden, dan is dit ook zeker een aanrader. De schrijvers en acteurs weten precies wat ze aan elkaar hebben en kunnen daar met een strak script en een hoge grapdichtheid fantastisch op inspelen. Ghosts is al verzekerd van een tweede en een derde seizoen, en ik kijk er ontzettend naar uit.
Volg Ghosts (2019)
Last Resort
Last Resort