8
Danny Wilde geeft "George Gently - Seizoen 8" een 8.
Geschreven door Danny Wilde op 16 november 2017.
2
0

George Gently - Seizoen 8

Het achtste en laatste seizoen van George Gently brengt ons in de jaren zeventig. De verhalen rond inspecteur Gently begonnen in 1964 en eindigen in het voorjaar van 1970. Met twee afleveringen van negentig minuten wordt de BBC-serie afgesloten. De serie is gebaseerd op de boeken van Alan Hunter uit de jaren vijftig, maar deze laatste verhalen zijn speciaal voor televisie geschreven om de serie af te ronden. De schrijvers hebben gekozen voor mooi herkenbare thema’s rond de twee hoofdpersonen.

Inspecteur George Gently (Martin Shaw, Judge John Deed) is een ex-militair en weduwnaar. Hij is integer en altijd bereid om tegen heilige huisjes aan te schoppen. Zijn assistent inspecteur John Bacchus (Lee Ingleby, Line of Duty) is een gescheiden, onvoorspelbare, pragmatische detective die zich net als Gently vaak in de nesten werkt, zowel zakelijk als privé.

De Britse Conservatieve partij van Edward Heath heeft net nipt de Britse verkiezingen gewonnen en het lijkt het begin van een economisch voorspoedige tijd. In ‘Gently Liberated’ wordt het lichaam van een man gevonden in een opslag voor chemisch afval. Gently ontdekt dat de echtgenote van de man acht jaar geleden is veroordeeld voor de moord. Hij besluit om de zaak te heropenen. Bacchus was destijds één van de agenten die aan de zaak werkten en hij is niet bepaald blij met de heropening. Sergeant Rachel Coles (Lisa McGrillis) laveert tussen de beide inspecteurs en probeert ondertussen te helpen bij het vinden van de moordenaar.

© BBC One

In ‘Gently and the New Age’ zijn de spanningen tussen Gently en Bacchus nog voelbaar. Vlak voor zijn pensioen wordt George Gently verleid om nog eenmaal te gaan rechercheren. De veiligheidsdiensten willen een charismatische politicus voor een moord op een jonge vrouw op laten draaien. Intussen onderzoekt John Bacchus de moord op een journalist. Beide zaken blijken meer met elkaar gemeen te hebben dan gedacht.

In deze aflevering komt ook de moord op de echtgenote van Gently weer naar voren. De vraag is of George Gently in dit wespennest van corruptie, list en bedrog zijn hoofd koel kan houden en zijn verstoorde relatie met Bacchus kan herstellen zonder zijn principes los te laten. Deze aflevering bleef in Engeland vanwege de politieke gevoeligheid bijna vijf maanden op de plank liggen en werd pas eind oktober 2017 uitgezonden.

De twee afleveringen vormen samen een mooie afsluiting van deze succesvolle BBC klassieker.

De twee afleveringen vormen samen een mooie afsluiting van deze succesvolle BBC klassieker. De serie draaide altijd al meer om de personages en maatschappelijke kwesties dan om de actie. Dat is dit slotseizoen niet anders. In de eerste aflevering komt Rachel weer in aanraking met hoe het publiek en de politiemacht zelf aankijkt tegen vrouwelijke agenten. Daarnaast kan George zelf dit seizoen weer heerlijk strijden tegen corruptie in kleine en zeer grote proporties. Het tempo van de eerste aflevering vond ik langzamer dan de meeste afleveringen. De spanning tussen Gently en Bacchus is echter wel prachtig in beeld gebracht. Het acteerwerk van de drie belangrijkste acteurs is, zoals gebruikelijk, goed.

De laatste aflevering levert vuurwerk op. Diverse verhaallijnen worden bijeengebracht en de ontwikkelingen zijn mooi opgebouwd naar een climax. Uiteraard is er veel aandacht voor de locaties. De kritische kijker zal ongetwijfeld wel een foutje ontdekken op de achtergrond (een auto uit een verkeerd bouwjaar of een elektrisch apparaat dat niet thuishoort in 1970), maar de sets vond ik weer prima voor elkaar. We zien beelden van Londen, het glooiende landschap en de kusten van Noordoost-Engeland en meer specifiek de oude gebouwen van Durham en Newcastle. De laatste scènes op het strand bieden een mooie achtergrond voor het slot van de serie. Een waardige afsluiter van een sterke serie.
Volg George Gently
Gently and the New Age
Gently and the New Age