Lucas Verbunt geeft "Generation - Eerste drie afleveringen" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 19 Maart 2021.
2
0

Generation - Eerste drie afleveringen

Generation is een luchthartige show die generatie Z realistisch en rauw afbeeldt. Echter, de vergelijking met Euphoria is snel gemaakt, en dan moet Generation het onderspit delven.

De generatiekloof tussen het toen en nu is vaak het sterkst zichtbaar bij tieners en jongeren. Generatie Z is nu op een middelbare schoolleeftijd waarop zij werkelijk actief deel gaan nemen aan de maatschappij. Generation toont deze generatie op een ruwe en realistische manier. De realistische portrettering wordt mede-mogelijk gemaakt door de co-auteur van de serie, de negentienjarige Zelda Barnz.

De personages komen echter goed tot hun recht en lijken meer karikaturen van hun karaktereigenschap te zijn.

De HBO Max-serie Generation toont het leven van Gen Z op een realistische manier. Vol seksuele vrijheid, drugs, feestjes en een losse kijk op gender en geaardheid. Het is een daarmee een epidemie van de zogeheten 'teenage angst'. De vergelijking met HBO-serie Euphoria is snel gemaakt. Waar Euphoria donkere thema's op een donkere en grimmige manier bespreekt, is Generation veel luchthartiger. Het behandelt nog steeds heftige thema's als mentale gezondheid, tienerzwangerschap, uit de kast komen en geweergeweld; maar doet dit met een gevoel van humor en luchtigheid. Deze vergelijking is echter onvermijdelijk en Generation moet dan helaas het onderspit delven.

Generation
© HBO Max

Waar Generation te kort schiet is de personages. Het plot en het script zijn prima. De afleveringen hebben een fijne speellengte van zo'n 30 minuten. De personages komen echter niet goed tot hun recht en lijken meer karikaturen van hun karaktereigenschap te zijn. Er zit geen diepgang in. Dit kan nog komen, maar tot nu lijken de personages enkel personificaties te zijn van het punt dat de schrijvers willen maken, zonder dat ze eerst zelf een persoonlijkheid hebben gekregen. Iets dat Euphoria wel heel goed doet.

Het acteerwerk is prima, maar kan stukken beter. Voor veel van de jonge cast is Generation één van hun eerste grote klussen, dus hier kan ik wel doorheen kijken. De tieners worden onder andere gespeeld door Justice Smith (The Get Down), Uly Schlesinger (Divorce, The Sinner), Chloe East (Liv and Maddie), Haley Sanchez, Nathanya Alexander en Lukita Maxwell (Speechless). Nathan Stewart-Jarrett (Four Weddings and a Funeral, Famous in Love) speelt hun schoolbegeleider (guidance counselor).

Kortom, Generation is een vermakelijke en prima serie. Het bespreekt thema's die belangrijke zijn voor veel jonge mensen vandaag de dag. Het raakt echter wat verdwaald in die thema's en vergeet daardoor de personages wat meer diepgang te geven. Desondanks een erg leuke original van HBO Max. Ik ben benieuwd naar de rest van het seizoen.

Een 6,5!
Volg Generation
V-Day