Hugo B geeft "Geldwolven - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Hugo B op 21 januari 2023.
3
0

Geldwolven - Seizoen 1

Geldwolven is geen slechte serie, maar ook absoluut geen hoogvlieger. Prima voor een avondje ontspanning als er niks anders is.

Geldwolven is een Vlaamse actieserie en brengt de terugkeer van Tom Van Dyck (Over Water) naar het televisiescherm. De acteur was na een burn-out een tijd inactief en krijgt hier voor het eerst de belangrijkste hoofdrol in een serie. Van Dyck is weliswaar een begenadigd en bekend acteur, maar heeft toch meestal een bijrol.

In Geldwolven speelt hij Frank De Jong, een gedisciplineerde, onkreukbare, licht neurotische en wat saaie verzekeringsexpert. Een modelburger en vakidioot die zowat alles van verzekeringen kent wat er te kennen valt. De geknipte man om fraudeurs op te sporen, wat hij dan ook met hart en ziel doet. Als de kleine crimineel Chris De Wolf (Joren Seldeslachts, De Kraak) zijn verzekeringsmaatschappij probeert op te lichten, wordt zijn claim door Frank gefileerd en plaats hij Chris op de zwart lijst. Dit ontlokt bij Chris de opmerking dat inspecteurs altijd de kleintjes pakken en nooit de grote vissen. Frank voelt zich hiermee in zijn beroepseer aangetast, maar wordt pas echt gekrenkt als zijn directe leidinggevende hem een paar uur later dwingt een fraudedossier van een grote klant te seponeren.

Frank zit op dat moment ook persoonlijk in een moeilijke periode. Zijn vrouw (Lotte Heijtenis, Dubbelleven) heeft hem bedrogen en wil een echtscheiding. Ze laat ook merken dat ze Frank maar een sukkel vindt. Als ook zijn dochter (Femke Vanhove, Een Goed Jaar) erop aandringt dat hij zich herpakt, neemt Frank een drastisch besluit. Hij voelt zich bedrogen door het leven en de maatschappij. De jaren van hard en eerlijk werken, hebben hem niets opgebracht, integendeel. Hij keert terug naar Chris en zijn kompaan Saïd (Yannick Jozefzoon, Hollands Hoop) en stelt hen voor om samen verzekeringsmaatschappijen wat professioneler op te lichten. 'Eerlijk duurt te lang', is nu het devies. De bedoeling is dat mastermind Frank de plannen uitwerkt en dat Chris en Saïd ze uitvoeren. Er kan eigenlijk niks misgaan, want Frank is dé expert. Zoals zo vaak blijkt evenwel dat er altijd wel iets misloopt en de drie geraken steeds meer verstrikt in hun eigen plannen en leugens, waardoor hun gedrag alsmaar crimineler wordt.

Geldwolven
© Streamz

In de verte hoor je hier de echo van Breaking Bad, maar het scenario is kwalitatief een pak minder. De plannen van Frank zijn helemaal niet zo spectaculair geniaal en de uitwerking ervan toch wat ongeloofwaardig. Tom Van Dyck gaat altijd voluit en leeft zich helemaal in zijn personage in, maar het is een typetje dat hij nog gespeeld heeft. De andere acteurs doen hun werk zoals het hoort, goed en degelijk, maar zonder dat er echt een acteerprestatie uitspringt. Je voelt wel sympathie voor de karakters, die zich de allure van Robin Hood aanmeten. Ze stelen immers van de rijken of van verzekeringsmaatschappijen die toch genoeg geld hebben. Desondanks zijn en blijven het wel criminelen, die in de eerste plaats zelf willen genieten van het leven op kosten van een ander.

'Eerlijk duurt te lang', is nu het devies.

De serie is vrij eenvoudig te volgen, prima voor een avondje languit in de zetel zonder dat je er al te veel moet bij nadenken. Af en toe is er wat humor (Frank die voor het eerst kennis maakt met een jointje, of zijn eerste Tinder-afspraakje), maar de finale wordt al vanaf het begin verraden. Al in de eerste aflevering zien we dat Frank betrokken raakt bij een vliegtuigkaping en eigenlijk is de enige spanningsboog in de serie hoe hij daar komt. Met regelmatig terugkerende korte fragmenten worden we ook aan dat feit herinnerd.

Geldwolven is geen slechte serie, maar ook absoluut geen hoogvlieger. We verwachten er dan ook geen tweede seizoen van. Prima voor een avondje ontspanning als er niks anders is en eigenlijk zit je met Tom Van Dyck altijd goed. Blijft staan dat er veel betere series zijn.
Volg Geldwolven
Episode 8
Episode 8