7.5
anonymous geeft "Gang Related - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 22 Mei 2014.
0
0

Gang Related - Eerste aflevering

Gang Related bevat in deze pilot bijna elk cliché uit het politie/misdaadboekje. De baas van een misdaadfamilie die legaal wil gaan. Hij is er. De twee zonen waarvan er een het schoonste jongetje is en de ander het crimineelste jongetje. Zij zijn er ook. De smeris wiens geweten gaat opspelen na een tragische gebeurtenis. Ook hij is er. Andere gecompliceerde relaties tussen hoofdpersonen. Die zijn er ook. Nee, Gang Related is zeker niet de origineelste serie. Maar, deze pilot lijkt de inleiding te zijn voor de televisieversie van een actiefilm. Als films als The Fast and the Furious je ding zijn, dan is deze serie er een om te proberen. Er zijn een aantal aardige wendingen en de sfeer is lekker rauw en grimmig. En dat kan ik wel waarderen.

Ryan Lopez (Ramon Rodriguez, Charlie's Angels) is vanaf jongs af aan opgevangen door Javier Acosta (Cliff Curtis, Missing). Acosta is de hoofd van een misdaadfamilie en hij heeft ervoor gezorgd dat Ryan heeft kunnen infiltreren in de politie van Los Angeles. Ryan is lid van een bende-eenheid van de LAPD (Los Angeles Police Departement) en zodoende kan hij waardevolle informatie doorspelen aan Javier. Wanneer Ryans partner door toedoen van een bekende om het leven komt intensiveert de LAPD de jacht op het imperium van Javier Acosta. Ryan zal nu moeten gaan opmaken waar zijn loyaliteit ligt en of hij deze dubbelrol wel kan aanhouden zonder dat er slachtoffers aan beide kanten vallen. En, wat doet hij wanneer hij zelf onder verdenking komt?

Wat vooral dus opvalt is de grimmige en rauwe sfeer. In de openingsshot zie je de lucht oplichten door vuurwerk, wat een metafoor lijkt te zijn voor wat zal komen dit seizoen. Een seizoen waarvan ik niet zeker weet of dit gegeven houdbaar is voor meerdere seizoenen. Ik ben dus ook benieuwd of de makers dit een seizoen lang weten vast te houden. Verwacht van Gang Related thema's als familie, broederschap, loyaliteit en cultuur. Hoe houd je je staande tussen twee werelden en wat moet je daar voor opgeven? En welke risico's en vrijheden veroorloof jij jezelf om dit in goede banen te leiden? Het zijn interessante vragen die Gang Related lijkt te willen bespreken en het zijn deze conflictsituaties die het interessants zijn.

De cast is zeker ook niet onaardig, hoewel rapper RZA overduidelijk geen sterk acteur is. Ramon Rodriguez is ook niet verkeerd als mannelijke hoofdrolspeler en hij kan alleen maar nog meer groeien in zijn rol. De actiescènes zijn ook treffend in beeld gebracht en Gang Related blinkt vooral hierin uit. Er vindt een fraaie schietpartij plaats en een hele aardige vechtscène. Er is ook een bikkelharde vrouwelijke agent aanwezig die haar mannetje staat en dat is ook leuk om te zien. De politie-eenheid lijkt ook niet vies te zijn om het heft in eigen hand te nemen en ook dat zal vast consequenties hebben.

De pilot eindigt ook met een even riskante, als te begrijpen, keuze van Ryan en de consequenties daarvan zijn interessant. Gang Related zal er goed aan doen om verhalen te vertellen over de straatcultuur, het straatleven en wat deze gewelddadige levensstijl voor impact heeft op de gemeenschap. De serie toont groeperingen die in een vicieuze cirkel zitten, een cirkel waaruit moeilijk te ontsnappen is. In deze pilot krijg je nog niet echt mee wat de meeste personages, buiten hun werk, drijft of motiveert, maar dat is niet vreemd in een eerste introductie die vaak de grote contouren schetst. Dit is in ieder geval een aangenaam begin voor de kijker die niet vies is van actie en dat genre een warm hart toedraagt.