8
anonymous geeft "Game of Thrones - Seizoen 3 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 3 april 2014.
1
0

Game of Thrones - Seizoen 3 (DVD)

Game of Thrones (GoT) is voor mij het bewijs dat je een serie zeer goed kunt vinden, maar er toch geen fan van hoeft te zijn. Waarschijnlijk zal ik de serie nooit rekenen tot mijn persoonlijke favorieten, maar als je verstand hebt van goede televisie, en wat daarvoor benodigd is, dan kun je niet ontkennen dat GoT aan alle voorwaarden voldoet. De productiewaarden en het budget zijn hoog, de cast is veelal meer dan uitstekend en de serie durft ook risico te nemen, een kenmerk van de grootste series. De verhaallijnen en de personages zijn complex en als kijker moet je scherp zijn om alle politieke intriges, gekonkel, etcetera, bij te houden. Dit is geen serie die het veilig speelt en de belangen zijn groot, waardoor er eigenlijk altijd wel wat op het spel staat. En laat dat nou zijn wat een dramaserie nodig heeft.

En in dit derde seizoen is de serie nog complexer en zijn er nog meer personages. Mij werd niet altijd duidelijk of elke speler nou hetzelfde toevoegt of waarom bepaalde spelers evenveel, of meer, speeltijd krijgen. En dat is een probleem van grote ensembleseries als GoT: je moet voor elk personage wat te doen vinden en rechtvaardigen waarom wij, de kijker, hen op het scherm moeten dulden. Voor mij, persoonlijk, slaagt de serie daar niet altijd in en ik ben dan ook niet heel erg geïnvesteerd in een bepaald personage, maar dat maakt de serie zeker goed doordat de intriges en het lef dat de serie vaak toont wel weet te boeien. In dit derde seizoen strijden de verschillende spelers nog steeds om de troon. De Starks, Lannisters, Stannis Baratheon (met behulp van onze eigen Carice) en Daenerys Targaryen (Emilia Clarke, Spike Island) proberen nog steeds de troon op te eisen of die te behouden. En de irritante Joffrey (Jack Gleeson, All Good Children) is wederom onuitstaanbaar.

Als je GoT bekijkt wordt het logisch waarom de serie maar tien afleveringen per seizoen heeft (meer afleveringen zou simpelweg te kostbaar worden), want de serie blijft er prachtig uit zien. De locaties die worden gekozen kunnen makkelijk voor idyllisch en mythisch doorgaan, wat een serie die dit soort verhalen verteld natuurlijk nodig heeft. GoT ademt grootsheid uit en het is mooi dat dit soort ambitie (gelukkig steeds vaker) op het kleine scherm te vinden is. Het acteerwerk is, over het algemeen, ook zodanig hoog dat zelfs de rustigste scènes boeiend zijn. Dit derde seizoen is dan ook duidelijk het sterkste seizoen tot nu toe. En de 'Red Wedding' is natuurlijk het hoogtepunt van dit seizoen. Hoe de sfeer in die scène omslaat en de toon opeens gitzwart wordt, is een indrukwekkend staaltje van televisie maken. Dat is Game of Thrones: een indrukwekkend staaltje televisie met mensen voor en achter de schermen die hun werk uitstekend weten te vertalen naar het scherm. Het vierde seizoen begint snel, dus op naar meer Westeros en de strijd om de troon.

De DVD zelf is beslist de moeite waard en bevat de volgende extra's:

- A Gathering Storm: Een veertien minuten durende recap op het tweede seizoen met de cast en crew.
- Inside the Wildlings: Een blik op de bewoners ten noorden en zuiden van de Muur en onder andere George R.R. Martin geeft een toelichting over wat voor mensen dat zijn, wat hen drijft, wat de verschillen zijn tussen de noorderlingen en zuiderlingen, etcetera.
- The Politics of Marriage: De cast en crew analyseren wat voor plaats het huwelijk had in de middeleeuwen en vanuit welke beginselen een huwelijk, bijvoorbeeld, wordt aangegaan in Game of Thrones.
- Audiocommentaren: Op het schijfje staan audiocommentaren van, onder andere, D.B. Weiss, George R.R. Martin, David Benioff, Emilia Clarke, Michelle Fairley, en meer.
- New Characters: De nieuwe personages van dit derde seizoen krijgen de kans om zich te introduceren en wat meer prijs te geven over hun personages en motieven.