Emile Goessens geeft "Game of Thrones - Complete serie" een 9.
Geschreven door Emile Goessens op 7 juli 2019.
10
0

Game of Thrones - Complete serie

Let op: deze recensie kan spoilers bevatten als je nog niets hebt gezien van Game of Thrones.

In 1996 schreef George R.R. Martin het eerste deel van de Game of Thrones boeken. Fans hebben lang moeten wachten op een verfilmde versie. Die kwam er uiteindelijk in 2011 op de netwerkzender HBO (Home Box Office), als serie. Trouw aan de boeken zijn de makers overigens niet geheel gebleven. Op een gegeven moment haalde de serie de boeken in. Toch was George R.R. Martin betrokken bij de creatie en verhaallijnen van alle seizoenen.

Game of Thrones speelt zich af in een mythische wereld bestaande uit drie continenten: Westeros, Essos en Sothoryos. De serie draait voornamelijk om de eerste twee. In Westeros zijn de zeven koninkrijken gevestigd. Tenminste, zo was dit vroeger onder het regime van ‘The Mad King’. Tegenwoordig vormen de zogenaamde zeven koninkrijken geen eenheid meer en zijn zij verdeeld tot negen regio’s. Elke regio heeft een eigen, machtig huis dat over de regio regeert. Na het regime van ‘The Mad King’ is het voorbij met de vrede en begint een oorlog tussen deze vele huizen. Allemaal met maar een doel: de ijzeren troon veroveren. De serie vangt aan in de onrustige periode hier net na, als er een soort gewapende vrede heerst.

Game of Thrones
© HBO

Nu hoor ik je denken: oké, dit klinkt een beetje als een gemiddelde fantasyserie. Spoiler: niets is minder waar. Vanaf het moment dat ik van deze serie hoorde, was ik verslaafd. Elke week keek ik reikhalzend uit naar een nieuwe aflevering en ondanks dat de intro ellendig lang duurde, keek ik die toch altijd helemaal af. Gewoon om in de Game of Thrones sfeer te komen. Waarom was ik dan verslaafd? Nou, deze serie is eigenlijk met geen enkele serie vergelijkbaar. Favoriete karakters van het gros van het publiek worden niet gespaard en worden bijvoorbeeld geëxecuteerd. Het bloed vloeit rijkelijk, epische gevechten zijn er tal, incest is vrij normaal, net als seksscènes en een hoop leugens en verraad.

Toen het laatste, achtste seizoen bijna begon, besloot ik alle zeven seizoenen opnieuw te bekijken zodat ik helemaal voorbereid aan het allerlaatste seizoen kon beginnen. En toen pas begreep ik veel dingen beter dan voorheen. De puzzelstukjes vielen wat beter op de plaats. Dat is misschien ook wel het nadeel van Game of Thrones. Er zijn zo ontzettend veel karakters die elk een familie hebben (of niet natuurlijk), een voorgeschiedenis, eigen vijanden en eigen vrienden. Ben je er eindelijk achter hoe het allemaal in elkaar steekt, gaat het karakter dood!

In de lange weg naar het veroveren van de ijzeren troon worden er complete families weggevaagd van deze fictieve wereld. Vaak gebeurt dat in epische veldslagen als ‘The Battle of the Bastards’ of de eerste keer dat we kennis mochten maken met wildvuur door de handen van Tyrion Lannister (Peter Dinklage) in seizoen twee. Ook zijn er scenes die de hele wereld choqueerden (inclusief mezelf). Denk aan die ene onthoofding of ‘The Red Wedding’? Ook de scene waarbij je er eindelijk achter komt waarom Hodor eigenlijk alleen maar 'Hodor' kan zeggen, bezorgde me een brok in mijn keel.

Game of Thrones kent ook genoeg zogenaamde 'bad guys'. Ramsay Bolton (Iwan Rheon), de onuitstaanbare Joffrey Baratheon (Jack Gleeson) en natuurlijk de allergrootste van hen allemaal: de Night King (Vladimir Furdik). Helaas gingen sommige van deze karakters iets te gemakkelijk dood, zelfs wanneer je daar stiekem op hoopte. Vooral de Night King kwam erg makkelijk aan zijn einde. Iets wat erg jammer was.

Waarbij seizoen één door sommige mensen meteen het laatst bekeken seizoen werd, omdat het zo traag was en ‘niets’ gebeurde, zo werd er een paar versnellingen omhoog geschakeld in seizoen zeven. Eenmaal in seizoen acht zaten we in de hoogste versnelling. Voor mij persoonlijk gingen die seizoenen qua verhaallijn veel te snel. Een beetje hak op de tak. Dat vond ik erg jammer want waren ze in hetzelfde tempo doorgegaan als seizoen een tot zes, dan hadden er gemakkelijk tien seizoenen van gemaakt kunnen worden.

Game of Thrones was een lange rollercoaster en ik ben blij dat ik de rit heb kunnen meemaken. Maar, aan alles komt een eind en dus ook aan Game of Thrones. Bedankt voor al deze mooie jaren! Hopelijk komen er ooit nog antwoorden op de onbeantwoorde vragen en komen we er achter wat in het westen van Westeros ligt. Toch is het verhaal rondom Game of Thrones nog niet helemaal afgelopen! De opnames voor de prequel (die nog geen naam heeft) waarbij Naomi Watts een (hoofd)rol speelt zijn deze week begonnen. Wanneer we deze prequel kunnen verwachten is nog niet bekend, maar het zal ongetwijfeld na 2020 zijn.
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne