9
anonymous geeft "Game of Thrones - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door anonymous op 2 augustus 2015.
3
0

Game of Thrones - Seizoen 5

Game of Thrones heeft mijn hart veroverd. De fantasy serie is een van mijn favoriete series aller tijden. Dat ik enorm heb uitgekeken naar seizoen 5 is waarschijnlijk geen verrassing. Het lange wachten op het nieuwe seizoen heeft mijn verwachtingen flink laten groeien. Maandenlang heb ik geworsteld met vraagstukken, verhaallijnen over personages en natuurlijk dé vraag: wie zien we van het beeld verdwijnen? Als trouwe kijker heb ik iedere week vastgeplakt gezeten aan de televisie om de nieuwe aflevering te kijken.

Bijna een jaar hebben we moeten wachten om er achter te komen hoe het onze geliefde personages vergaat. Waar zijn we ook al weer gebleven?

Om te beginnen de Starks: Sansa (Sophie Turner) zit in de Vale met Littlefinger (Aidan Gillen, The Wire). Aan het einde van seizoen 4 zien we een heel nieuwe Sansa. Arya (Maisie Williams) gaat op zoek naar the Faceless men, een hoopvol uitzicht, nadat ze eindelijk van The Hound (Rory McCann, Alexander) af is dankzij Brienne (Gwendoline Christie). Bran (Isaac Hempstead Wright) is niet aanwezig in seizoen 5. Dat brengt ons tot Jon Snow (Kit Harington, Pompeii), die zijn geliefde Ygritte (Rose Leslie, Downton Abbey) tijdens het gevecht met de wildlingen bij Castle Black verliest en wordt gered door Stannis Baratheon (Stephen Dillane, King Arthur). PS: Winter is coming.

Aangekomen bij de volgende familie, de Lannisters, heeft Tyrion (Peter Dinklage, The Station Agent) zijn vader Tywin (Charles Dance, Alien³) vermoord en ook zijn voormalige liefde Shae overleeft het niet. Hij vlucht uit King’s Landing. Zijn zus Cersei (Lena Headey, 300) wil Tyrion dood en is het niet eens met Jaime (Nikolaj Coster-Waldau, Oblivion). Joffrey (Jack Gleeson, Batman Begins) is dood en Margaery (Natalie Dormer, Rush) zal trouwen met zijn broertje Tommen (Dean-Charles Chapman).

En natuurlijk niet te vergeten de drakenmoeder Daenarys (Emilia Clarke). Zij worstelt met haar draken om ze onder controle te houden en heeft moeite met haar machtspositie in Mereen. Het is nog een lange weg te gaan naar Westeros. Daarnaast verbant Daenarys Jorah (Iain Glen, Resident Evil: Extinction), die al vanaf het begin aan haar zijde staat, terwijl ze het al niet zo makkelijk heeft.

Er staat onze geliefde personages in ieder geval nog genoeg te wachten. Ik zal er niet te veel over verklappen.

Wat ik het allersterkste vind aan Game of Thrones zijn de karakterontwikkelingen en de tijd die de makers er voor durven te nemen. Dit is natuurlijk ook zo in de boeken, ik weet dat ik de serie en de boeken als twee verschillende producten moet zien en dat doe ik ook zeker, maar ik ben toch blij dat ze veel waarde hechten aan de karakterontwikkelingen. Neem als voorbeeld Sansa Stark. Haar karakterontwikkeling wordt steeds groter en zij ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een sterke vrouw ondanks alle tragedie. Wellicht een toekomstige speler in het spel der tronen? Zulke verhaallijnen, dat is het juist wat de fantasy serie zo menselijk en geloofwaardig maakt.

Verder zitten er bepaalde plotwendingen tussen, die mij compleet hebben verrast, iedere week heb ik weer met spanning gewacht op wat er zou komen. Hier houd ik van! Visueel gezien is Game of Thrones altijd een enorm genot om naar te kijken. Vooral de scènes in de sneeuw en natuurlijk de draken vind ik vaak adembenemend. Het énige waar ik niet warm voor liep, waren de Sand Snakes. Wat een flop en totaal geen toegevoegde waarde, naar mijn mening dan.

Ons Nederlands trots is natuurlijk ook wel de moeite waard om te benoemen: Melissandre (Carice van Houten, Zwartboek) en Daario Naharis (Michiel Huisman, Treme) worden goed neergezet door beide acteurs en zijn zeker een waardevolle toevoeging aan de Game of Thrones cast.

Het verdiende loon van Cersei, een ophef veroorzakende verkrachtingsscène, een langverwachte ontmoeting en een memorabel einde waarbij je het niet droog houdt. Het zit allemaal in het vijfde seizoen dat absoluut niet teleurstelt. Wie er uiteindelijk op de Iron Throne terecht komt, dat is nog maar de vraag. Het lange wachten begint weer…
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne