6
Bartwin v/d Pols geeft "Game of Silence - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 30 april 2016.
0
0

Game of Silence - Eerste aflevering

In een klein dorpje groeit een hechte groep kinderen, bestaande uit vier jongens en één meisje, samen op. Na een heftig ongeluk worden de jongens veroordeeld tot de jeugdgevangenis. Na deze periode blijkt de vriendengroep uit elkaar te zijn gevallen. Totdat een gewelddadig incident de groep na 25 jaar weer bij elkaar brengt. Wat is er al die jaren geleden precies gebeurd en waarom zijn zij zo uit elkaar gedreven?

Game of Silence is een drama/thriller serie van de zender NBC en is gebaseerd op de succesvolle Turkse serie Suskunlar. Tijdens de eerste aflevering blijkt dat ieder persoon uit de vriendenkring zijn eigen weg is gegaan. Jackson (David Lyons, Revolution) is maatschappelijk gezien het meest geslaagd van het stel. Als succesvolle advocaat in de grote stad heeft hij er voor gekozen om zijn verleden te ontvluchten. Vrienden Gil (Michael Raymond-James, Once Upon a Time) en Tony (Larenz Tate, House of Lies) zijn samen verder gegaan als ondernemers in het dorpje, net als vriend Boots (Derek Philips, Longmire). De enige dame uit de groep, Jessie (Bre Blair, We are Men), was destijds het vriendinnetje van Jackson maar is inmiddels samen met Gil.

Game of Silence
© NBC

Door middel van flashbacks kom je er als kijker al snel achter dat de jeugdgevangenis heftige sporen heeft achtergelaten bij de vrienden. Deze gevoelens worden nog wat heftiger als blijkt dat de hoofdpersonen die toen verantwoordelijk waren voor alle ellende, inmiddels zijn opgeklommen tot hoge posities. Gil en Tony willen wraak voor wat hen is aangedaan, maar Jackson wil liever het verleden vergeten en verder met zijn succesvolle carrière. Jessie voelt zich gevangen tussen haar liefde voor Gil en alle emoties voor haar eerste liefde Jackson.

Game of Silence mist chemie

Game of Silence schakelt in de eerste aflevering geregeld tussen het drama wat de groep heeft meegemaakt en de spanning rondom de geheimen die hoger geplaatsten liever geheim willen houden. Doordat er kundig wordt gedoseerd krijg je als kijker telkens een nieuwe invalshoek en plottwist gepresenteerd in het verhaal. Dat maakt dat je als kijker voldoende geprikkeld wordt om mee te gaan in de ontwikkelingen. Naast het spanningselement leunt deze serie ook sterk op de emotionele ontwikkelingen van een hechte vriendengroep die samen door dik en dun zijn gegaan.

Kortom, er moet sprake zijn van een natuurlijke chemie tussen de spelers. Helaas ontbreekt dat in Game of Silence. Ondanks dat er wat tranen vloeien en er flink wat geknuffeld wordt, geloof je nergens dat dit echt een hechte groep is geweest die hun hele jeugd samen hebben opgetrokken. Daarbij wordt men niet geholpen door de vrij stereotype personages: Jackson is de knappe, moreel bewuste leider, Gil is de vrijbuiter met een brutale mond, Tony is de obligate gekleurde vriend, en Jessie het knappe, onzekere meisje in de groep.

Tot slot kun je als kijker qua verhaallijnen ook redelijkerwijs bedenken waarom men zo’n hekel heeft aan de gevangenisbewakers en de directeur, en dat de driehoeksverhouding tussen Gil, Jessie en Jackson langzaam voor ellende gaat zorgen in de groep.

Game of Silence
© NBC

Toch hoeft Game of Silence niet meteen afgeschreven te worden. In de eerste aflevering worden genoeg verhaallijnen opgezet om het interessant te houden, en de connectie met een succesvol format betekent dat er in ieder geval genoeg materiaal is om uit te kiezen. Bovendien kan iedereen meeleven met het leed dat de groep is overkomen en zich voorstellen dat zij nog niet klaar zijn met het laten rusten van het verleden. Geholpen door een bewezen succesformule en door het aantrekken van de de producer van Suskunlar hoopt NBC op eenzelfde succes voor Game of Silence. Voor nu dus nog een bescheiden voldoende maar Game of Silence zal snel moeten bewijzen dat het de erfenis van Suskunlar aan kan.
Volg Game of Silence
She Sang Hymns Out Of Tune
She Sang Hymns Out Of Tune