7.5
anonymous geeft "Galavant - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 19 januari 2015.
0
0

Galavant - Eerste aflevering

ABC is nog niet uitgekeken op sprookjes, dat bewijzen ze met de nieuwe serie Galavant. En waarom zouden ze ook, met het succes van Once Upon a Time? En met dat in mijn achterhoofd dacht ik wel te weten waar deze serie heen zou gaan. Maar jongens, deze zag ik even niet aankomen!

Galavant is een komisch muzikaal sprookje van epische proporties, zo zegt de trailer. En je valt met de neus in de boter; de eerste vijf minuten van de pilot is een enorm lang liedje waarin de geschiedenis van onze held Galavant (de voor mij nog onbekende Joshua Sasse) uit de doeken wordt gedaan. Het zit namelijk zo, Galavant was ooit een gerespecteerd ridder die zijn grote liefde verloor aan de wrede koning Richard (Timothy Omundson, Pshych). Als hij haar komt redden, blijkt ze eigenlijk niet zo graag gered te willen worden. Ze ziet alle rijkdom en macht die koning Richard haar biedt eigenlijk wel zitten. En dus keert Galavant verslagen terug en verruilt hij de heldendaden voor heerlijk koude biertjes in de lokale kroeg. Maar zoals het een goed sprookje betaamt, zal de rust al snel weer verstoord worden.

De eerste tien minuten wist ik niet zo goed wat me overkwam, is dit nou grappig of de zoveelste flauwe parodie op sprookjes? Maar dan begint het een beetje te lopen, lach je de eerste keer om een stomme grap en voor je het weet zit je met een grote glimlach op je gezicht mee te wiegen op het deuntje van de zoveelste muzikale interval. En waarom zou je ook niet eigenlijk, als zelfs de grote stoere Vinnie Jones (Snatch) lekker staat de dansen tijdens een van de liedjes? Dus laat je vooral niet afschrikken door de stempels ‘sprookje’ en ‘musical’.

Deze serie zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen en zelfs voor degenen die er wel van houden zou ik aanraden om het lekker allemaal in een keer achter elkaar te kijken. Want deze serie leent zich, vooral met de korte afleveringen, uitstekend voor ‘binge watching’. En als je er voor in de stemming bent, is dit geweldig vermaak. De humor doet denken aan Monty Python en The Princess Bride (hoewel de serie waarschijnlijk niet die epische proporties zal bereiken). Of voor de wat modernere kijkers onder ons: deze serie ligt niet heel ver uit het straatje van Shrek.

Een serie die met zijn poster een dikke knipoog maakt naar Breaking Bad (er staat bij Galavant namelijk ‘Sing His Name’ op de poster, klinkt bekend?) scoort bij mij sowieso al punten, zeker als er in de serie ook nog een wegwijzer met ‘Winterfell’ erop verschijnt.

Als u mij nu zou willen excuseren, dan ga ik meteen de volgende afleveringen kijken. Wat een aangename verrassing deze serie!
Volg Galavant
The One True King (To Unite Them All)